Olomouc, 16. června 2025 – Na desítku nejrizikovějších míst v Olomouckém kraji se zaměřila Regionální dopravní konference, která se konala v Olomouci. Odborníci zde diskutovali nad statistikami nehodovosti, konkrétními lokalitami se zvýšeným výskytem kolizí a návrhy, jak zvýšit bezpečnost na silnicích. Z čísel mimo jiné vyplývá, že každý pátý karambol v kraji způsobí zvěř a nejvíce nehod se stává v krajském městě. Regionální dopravní konference přinesla nejen konkrétní data, ale i návrhy na řešení.
Konference proběhla pod záštitou hejtmana Olomouckého kraje Ladislava Okleštka a primátora města Olomouce Miroslava Žbánka. Zástupci dopravní policie, BESIPu, silničáři, odborníci na analýzu nehodovosti i zástupci kraje, měst a obcí zde diskutovali o tom, proč se na některých místech regionu opakovaně stávají nehody – a jak těmto kolizím v budoucnu předcházet. Regionální dopravní konference se uskutečnila 28. května v prostorách Červeného kostela ve Vědecké knihovně v Olomouci.
Základem diskuze byla desítka míst, která podle analytiků patří k nejrizikovějším v celém Olomouckém kraji. Odborníci je vybrali na základě aktuálních dat o nehodovosti, která Portál nehod dlouhodobě analyzuje. Právě konkrétní čísla staví podle organizátorů debatu o bezpečnosti na silnicích na zcela nový základ – místo dojmů a pocitů přinášejí přesná čísla, časy, místa i příčiny nehod.
Pramen: Deník.cz
Nehodová křižovatka v Mohelnici si říká o změnu
Jedno z nejrizikovějších míst v Olomouckém kraji z pohledu dopravní bezpečnosti se nachází přímo v Mohelnici. Křižovatka silnice II/444 Družstevní a ulice Olomoucká, která propojuje frekventované dopravní tahy včetně napojení na dálnici I/35, se stala za posledních pět let dějištěm třiadvaceti dopravních nehod, při nichž bylo zraněno třináct lidí. Podle odborníků, kteří se sešli na Regionální dopravní konferenci v Olomouci, je hlavním problémem nepřehlednost a časté porušování přednosti v jízdě. Řešení? Okružní křižovatka.
Místo se nachází v jihovýchodní části Mohelnice, na spojnici průmyslové zóny s městem a klíčovým výjezdem směrem na Loštice a dálnici. Jde o čtyřramennou průsečnou křižovatku s řadicími pruhy, která je svou velikostí a členěním pro řidiče často nepřehledná. Vyšší rizikovost potvrdil i moderní senzorický systém Traffic Eye, který zde od dubna 2025 sleduje dopravu. Ten dokáže rychle odhalit problémy v provozu, změřit rychlosti a přinést obcím i městům důležitá data pro plánování změn. Na konferenci výsledky měření představili analytici ze společnosti DataFriends, která stojí za Portálem nehod.
„Tento unikátní nástroj ukázal, že tvrdá data pomohou k větší bezpečnosti na silnicích,“ uvedl na konferenci Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
„Analýza dat z Traffic Eye ukázala, že během dopravní špičky zde projede téměř 800 vozidel za hodinu, nejvíce v pátek odpoledne,“ upřesnila datová analytička Petra Marková ze společnosti DataFriends. Z analýzy také vyplývá, že sedm z deseti nehod zde vzniká v důsledku nedání přednosti v jízdě – přičemž se tato chyba rovnoměrně rozkládá mezi řidiče přijíždějící po vedlejší komunikaci z obou směrů. Nehodovost navíc stoupá v odpoledních hodinách, kdy se provoz výrazně zahušťuje a zvyšuje se i podíl odbočujících vozidel, zejména ze směru od Družstevní na Loštice.
„Křižovatka je součástí přetížené průmyslové zóny, kam proudí nákladní i osobní doprava. Velké proudy aut a složité uspořádání místu neprospívají,“ doplnil datový analytik DataFriends Marek Sibal.
Na konferenci panovala shoda – křižovatku je třeba změnit. Ředitelství silnic a dálnic je připraveno podílet se na financování nové okružní křižovatky. Projekt už se připravuje a v horizontu dvou až tří let by mohla být realizována. Kladně se vyjádřili i zástupci Olomouckého kraje a města Mohelnice.
Nebezpečný oblouk u Štěpánova
Silnice II/446 mezi Štěpánovem a Bohuňovicemi na Olomoucku je místem, kde by měli být řidiči zvlášť obezřetní. V posledních pěti letech zde došlo k osmnácti dopravním nehodám, při nichž bylo zraněno šestnáct lidí. Letos tento úsek zaznamenal i tragickou nehodu se dvěma oběťmi. Policie i kraj proto připravují další bezpečnostní opatření.
Kritický úsek se nachází v mírném oblouku silnice u Štěpánova, kde rovný, přehledný úsek svádí řidiče k rychlé jízdě. Řidiči sem často vjíždějí vysokou rychlostí – ať už ve směru od Štěpánova, nebo z druhé strany od Bohuňovic. Silnice zde sice působí na první pohled bezpečně, ale právě přílišná rychlost v kombinaci s obloukem, výjezdy z polních cest a výskytem zvěře vytváří nečekaná rizika.
Policie toto místo eviduje jako rizikové a věnuje mu zvýšený dohled. Správa silnic Olomouckého kraje na problém zareagovala a zavedla zde snížení maximální povolené rychlosti na 70 km/h. Jde však pouze o první krok. Zvažuje se doplnění výstražného značení, protismykových úprav i dalších prvků, které mohou přispět ke snížení rychlosti a zvýšení pozornosti řidičů.
Pramen: Deník.cz
Riziková křižovatka v centru Olomouce: jízda na červenou tu není výjimkou
Křižovatka ulic Velkomoravská a Rooseveltova v Olomouci patří mezi nejzatíženější dopravní uzly v regionu. Denně tudy projede až 40 tisíc vozidel. Kvůli vysoké hustotě provozu, nedisciplinovanosti některých řidičů a časovému tlaku zde dochází k častým nehodám. Za posledních pět let jich policie eviduje šestnáct, přičemž si vyžádaly třináct zraněných. Nejčastější příčina? Nezastavení na červenou.
Místo leží v samotném centru města a tvoří křižovatku klíčových městských tahů – frekventované Velkomoravské třídy a připojující Rooseveltovy ulice. V dopravních špičkách se zde tvoří dlouhé kolony a provoz je extrémně zatížený. Řidiči často jedou na poslední chvíli, nerespektují oranžovou a vjíždějí do křižovatky těsně před červenou.
Jedním z možných řešení, o kterém se diskutovalo na Regionální dopravní konferenci v Olomouci, je instalace kamerového systému, který by monitoroval a postihoval jízdu na červenou. Zazněly i návrhy na úpravy samotného řízení semaforů – například zavedení odpočtu času do změny světla nebo instalace varovného blikání před červenou.
Deset míst, kde je třeba zvýšit pozornost
Na Regionální dopravní konferenci v Olomouci zazněla konkrétní riziková místa Olomouckého kraje, která se v dlouhodobých statistikách ukazují jako nejproblematičtější z hlediska dopravní bezpečnosti. Analýza Portálu nehod přinesla detailní přehled nehodovosti za posledních pět let. Tady jsou úseky, kde by měli být řidiči obzvlášť opatrní:
TOP 10 nejrizikovějších dopravních míst v Olomouckém kraji
- Okres Šumperk – křižovatka silnice 11/444 Družstevní a ulice Olomoucká v Mohelnici. Za posledních pět let 23 nehod, 13 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedání přednosti proti příkazu Dej přednost v jízdě.
- Okres Šumperk – úsek silnice 11/446 v extravilánu u obce Bratrušov. Za posledních pět let 21 nehod, 12 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nezaviněná řidičem.
- Okres Olomouc – úsek silnice 11/446 u města Štěpánov. Za posledních pět let 18 nehod, 16 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nezaviněná řidičem.
- Okres Olomouc – křižovatka silnice 1/35 Velkomoravská a ulice Rooseveltova v Olomouci. Za posledních pět let 16 nehod, 13 zraněných. Nejčastější příčina nehod: jízda na červenou.
- Okres Prostějov – křižovatka na silnici 11/150 Kralická v rámci mimoúrovňové křižovatky v Prostějově. Za posledních pět let 6 nehod, 6 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedání přednosti proti příkazu Stůj, dej přednost v jízdě.
- Okres Přerov – úsek silnice 111/4348 v extravilánu u obce Říkovice. Za posledních pět let 16 nehod, 8 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
- Okres Olomouc – úsek silnice 111/44311 v extravilánu u obce Dolany. Za posledních pět let 9 nehod, 4 zranění. Časté jsou zde nehody za mokra.
- Okres Šumperk – obloukový úsek silnice 1/11 v extravilánu u obce Písařov. Za posledních pět let 9 nehod, 6 zraněných. Častou příčinou byly střety se stromy.
- Okres Olomouc – železniční přejezd v obci Hlubočky. Za posledních pět let 6 nehod, 5 zraněných. Časté jsou zde srážky s vlakem.
- Okres Olomouc – křižovatka ulic Wolkerova a Krapkova v Olomouci. Za posledních pět let 12 nehod, 5 zraněných. Časté jsou zde nehody s cyklisty.
Data mluví jasně: každý pátý karambol způsobí zvěř
Každoročně více než pět tisíc dopravních nehod, vysoký podíl karambolů nezaviněných řidičem a problémová místa, kde dochází ke střetům aut, cyklistů i zvěře. I když Olomoucký kraj nepatří k nejrizikovějším regionům Česka, své dopravní slabiny rozhodně má.
Z analýzy Portálu nehod (www.portalnehod.cz) vyplývá, že nejčastější příčinou nehod v Olomouckém kraji je nesprávný způsob jízdy ze strany řidičů, který stojí za více než polovinou případů (55,5 %). Zarážející je ale i vysoký podíl nehod, které nejsou zaviněny řidičem – 18,7 %, což je jedno z nejvyšších čísel v Česku. Častými viníky jsou totiž zvířata, která se pohybují v okolí silnic, zejména v okresech Přerov a Šumperk. „Jde často o místa poblíž porostů nebo vodních zdrojů, kam zvěř migruje. Řidiči by s tím měli počítat a přizpůsobit jízdu,“ uvedl Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
Pramen: AI
Největší podíl střetů se zvěří je podle statistik právě v okrese Přerov, kde nehody nezaviněné řidičem tvoří až 26,5 %. Kromě střetů se zvířaty však hrají významnou roli i chyby řidičů – od nesprávného otáčení a couvání (11,4 %) přes nedostatečnou pozornost při řízení (10,8 %) až po nezvládnutí vozidla (10,2 %).
„Nejvíce dopravních nehod se dlouhodobě koncentruje v samotném krajském městě. Od roku 2010 do května 2024 se v Olomouci stalo přes 31 tisíc nehod, tedy více než 40 % všech karambolů v kraji. Důvodem je hustý provoz – kombinace tranzitní a městské dopravy, univerzitních a administrativních center i tramvajové sítě. Druhým nejproblematičtějším okresem je Přerov, následovaný Šumperkem, Prostějovem a Jeseníkem,“ komentuje Marek Sibal.
Při přepočtu na 100 tisíc obyvatel je Olomoucký kraj pátý nejhorší v republice – 1885 nehod za poslední dva roky znamená, že více havárií mají jen Ústecký kraj, Praha, Liberecký a Středočeský kraj. Ani při přepočtu na rozlohu nebo délku silnic si kraj nevede ideálně – s hodnotami kolem 330 nehod na 100 kilometrů je mírně nad republikovým průměrem.
Regionální dopravní konference, které se každoročně konají ve všech krajských městech České republiky, přinášejí konkrétní výsledky – místa, kde se dříve bouralo, se díky nim postupně mění v bezpečnější úseky.
Za projektem, který pomáhá městům a obcím řešit riziková místa na jejich silnicích, stojí společnosti RSE Project a DataFriends, provozovatel analytického Portálu nehod. Ten nabízí nejucelenější databázi dopravních nehod v Česku a díky podrobným statistikám umožňuje odborníkům i samosprávám přesně lokalizovat problematické křižovatky, úseky či celé tahy.
Pramen: Deník.cz
„Regionální dopravní konference nejsou jen o číslech. Jsou o tom, jak data přetavit do konkrétních kroků, které zachraňují lidské životy,“ říká Jan Chalas z Portálu nehod, který provozuje společnost DataFriends. Každé konferenci předchází detailní analýza dopravní situace v daném kraji. Výsledkem je seznam nejrizikovějších míst – právě těm se účastníci věnují nejvíce. Na výběru těchto lokalit se podílí expertní komise složená ze zástupců BESIPu, Policie ČR, RSE Project a analytiků ze společnosti DataFriends.
Projekt regionálních dopravních konferencí je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. A právě díky tomuto propojení odborné, komunální i státní sféry má šanci skutečně měnit dopravní mapu Česka k lepšímu.
Detaily týkající se počtu nehod v Olomouckém kraji za období let 2010–2024
Pramen: Portál nehod
Pramen: Portál nehod
Pramen: Portál nehod
Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.