Deset míst, kde v Olomouckém kraji hrozí nejvíc nehod. Známe jejich příčiny i řešení

24. 6. 2025
Olomoucký
2025
Dopravní konference

Olomouc, 16. června 2025 – Na desítku nejrizikovějších míst v Olomouckém kraji se zaměřila Regionální dopravní konference, která se konala v Olomouci. Odborníci zde diskutovali nad statistikami nehodovosti, konkrétními lokalitami se zvýšeným výskytem kolizí a návrhy, jak zvýšit bezpečnost na silnicích. Z čísel mimo jiné vyplývá, že každý pátý karambol v kraji způsobí zvěř a nejvíce nehod se stává v krajském městě. Regionální dopravní konference přinesla nejen konkrétní data, ale i návrhy na řešení.

Konference proběhla pod záštitou hejtmana Olomouckého kraje Ladislava Okleštka a primátora města Olomouce Miroslava Žbánka. Zástupci dopravní policie, BESIPu, silničáři, odborníci na analýzu nehodovosti i zástupci kraje, měst a obcí zde diskutovali o tom, proč se na některých místech regionu opakovaně stávají nehody – a jak těmto kolizím v budoucnu předcházet. Regionální dopravní konference se uskutečnila 28. května v prostorách Červeného kostela ve Vědecké knihovně v Olomouci.

Základem diskuze byla desítka míst, která podle analytiků patří k nejrizikovějším v celém Olomouckém kraji. Odborníci je vybrali na základě aktuálních dat o nehodovosti, která Portál nehod dlouhodobě analyzuje. Právě konkrétní čísla staví podle organizátorů debatu o bezpečnosti na silnicích na zcela nový základ – místo dojmů a pocitů přinášejí přesná čísla, časy, místa i příčiny nehod.

 ol4.jpgPramen: Deník.cz

Nehodová křižovatka v Mohelnici si říká o změnu

Jedno z nejrizikovějších míst v Olomouckém kraji z pohledu dopravní bezpečnosti se nachází přímo v Mohelnici. Křižovatka silnice II/444 Družstevní a ulice Olomoucká, která propojuje frekventované dopravní tahy včetně napojení na dálnici I/35, se stala za posledních pět let dějištěm třiadvaceti dopravních nehod, při nichž bylo zraněno třináct lidí. Podle odborníků, kteří se sešli na Regionální dopravní konferenci v Olomouci, je hlavním problémem nepřehlednost a časté porušování přednosti v jízdě. Řešení? Okružní křižovatka.

Místo se nachází v jihovýchodní části Mohelnice, na spojnici průmyslové zóny s městem a klíčovým výjezdem směrem na Loštice a dálnici. Jde o čtyřramennou průsečnou křižovatku s řadicími pruhy, která je svou velikostí a členěním pro řidiče často nepřehledná. Vyšší rizikovost potvrdil i moderní senzorický systém Traffic Eye, který zde od dubna 2025 sleduje dopravu. Ten dokáže rychle odhalit problémy v provozu, změřit rychlosti a přinést obcím i městům důležitá data pro plánování změn. Na konferenci výsledky měření představili analytici ze společnosti DataFriends, která stojí za Portálem nehod.

„Tento unikátní nástroj ukázal, že tvrdá data pomohou k větší bezpečnosti na silnicích,“ uvedl na konferenci Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.

„Analýza dat z Traffic Eye ukázala, že během dopravní špičky zde projede téměř 800 vozidel za hodinu, nejvíce v pátek odpoledne,“ upřesnila datová analytička Petra Marková ze společnosti DataFriends. Z analýzy také vyplývá, že sedm z deseti nehod zde vzniká v důsledku nedání přednosti v jízdě – přičemž se tato chyba rovnoměrně rozkládá mezi řidiče přijíždějící po vedlejší komunikaci z obou směrů. Nehodovost navíc stoupá v odpoledních hodinách, kdy se provoz výrazně zahušťuje a zvyšuje se i podíl odbočujících vozidel, zejména ze směru od Družstevní na Loštice.

„Křižovatka je součástí přetížené průmyslové zóny, kam proudí nákladní i osobní doprava. Velké proudy aut a složité uspořádání místu neprospívají,“ doplnil datový analytik DataFriends Marek Sibal.

Na konferenci panovala shoda – křižovatku je třeba změnit. Ředitelství silnic a dálnic je připraveno podílet se na financování nové okružní křižovatky. Projekt už se připravuje a v horizontu dvou až tří let by mohla být realizována. Kladně se vyjádřili i zástupci Olomouckého kraje a města Mohelnice.

Nebezpečný oblouk u Štěpánova

Silnice II/446 mezi Štěpánovem a Bohuňovicemi na Olomoucku je místem, kde by měli být řidiči zvlášť obezřetní. V posledních pěti letech zde došlo k osmnácti dopravním nehodám, při nichž bylo zraněno šestnáct lidí. Letos tento úsek zaznamenal i tragickou nehodu se dvěma oběťmi. Policie i kraj proto připravují další bezpečnostní opatření.

Kritický úsek se nachází v mírném oblouku silnice u Štěpánova, kde rovný, přehledný úsek svádí řidiče k rychlé jízdě. Řidiči sem často vjíždějí vysokou rychlostí – ať už ve směru od Štěpánova, nebo z druhé strany od Bohuňovic. Silnice zde sice působí na první pohled bezpečně, ale právě přílišná rychlost v kombinaci s obloukem, výjezdy z polních cest a výskytem zvěře vytváří nečekaná rizika.

Policie toto místo eviduje jako rizikové a věnuje mu zvýšený dohled. Správa silnic Olomouckého kraje na problém zareagovala a zavedla zde snížení maximální povolené rychlosti na 70 km/h. Jde však pouze o první krok. Zvažuje se doplnění výstražného značení, protismykových úprav i dalších prvků, které mohou přispět ke snížení rychlosti a zvýšení pozornosti řidičů.

ol 2.jpg
Pramen: Deník.cz

Riziková křižovatka v centru Olomouce: jízda na červenou tu není výjimkou

Křižovatka ulic Velkomoravská a Rooseveltova v Olomouci patří mezi nejzatíženější dopravní uzly v regionu. Denně tudy projede až 40 tisíc vozidel. Kvůli vysoké hustotě provozu, nedisciplinovanosti některých řidičů a časovému tlaku zde dochází k častým nehodám. Za posledních pět let jich policie eviduje šestnáct, přičemž si vyžádaly třináct zraněných. Nejčastější příčina? Nezastavení na červenou.

Místo leží v samotném centru města a tvoří křižovatku klíčových městských tahů – frekventované Velkomoravské třídy a připojující Rooseveltovy ulice. V dopravních špičkách se zde tvoří dlouhé kolony a provoz je extrémně zatížený. Řidiči často jedou na poslední chvíli, nerespektují oranžovou a vjíždějí do křižovatky těsně před červenou.

Jedním z možných řešení, o kterém se diskutovalo na Regionální dopravní konferenci v Olomouci, je instalace kamerového systému, který by monitoroval a postihoval jízdu na červenou. Zazněly i návrhy na úpravy samotného řízení semaforů – například zavedení odpočtu času do změny světla nebo instalace varovného blikání před červenou.

Deset míst, kde je třeba zvýšit pozornost

Na Regionální dopravní konferenci v Olomouci zazněla konkrétní riziková místa Olomouckého kraje, která se v dlouhodobých statistikách ukazují jako nejproblematičtější z hlediska dopravní bezpečnosti. Analýza Portálu nehod přinesla detailní přehled nehodovosti za posledních pět let. Tady jsou úseky, kde by měli být řidiči obzvlášť opatrní:

TOP 10 nejrizikovějších dopravních míst v Olomouckém kraji

  1. Okres Šumperk – křižovatka silnice 11/444 Družstevní a ulice Olomoucká v Mohelnici. Za posledních pět let 23 nehod, 13 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedání přednosti proti příkazu Dej přednost v jízdě.
  2. Okres Šumperk – úsek silnice 11/446 v extravilánu u obce Bratrušov. Za posledních pět let 21 nehod, 12 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nezaviněná řidičem.
  3. Okres Olomouc – úsek silnice 11/446 u města Štěpánov. Za posledních pět let 18 nehod, 16 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nezaviněná řidičem.
  4. Okres Olomouc – křižovatka silnice 1/35 Velkomoravská a ulice Rooseveltova v Olomouci. Za posledních pět let 16 nehod, 13 zraněných. Nejčastější příčina nehod: jízda na červenou.
  5. Okres Prostějov – křižovatka na silnici 11/150 Kralická v rámci mimoúrovňové křižovatky v Prostějově. Za posledních pět let 6 nehod, 6 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedání přednosti proti příkazu Stůj, dej přednost v jízdě.
  6. Okres Přerov – úsek silnice 111/4348 v extravilánu u obce Říkovice. Za posledních pět let 16 nehod, 8 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
  7. Okres Olomouc – úsek silnice 111/44311 v extravilánu u obce Dolany. Za posledních pět let 9 nehod, 4 zranění. Časté jsou zde nehody za mokra.
  8. Okres Šumperk – obloukový úsek silnice 1/11 v extravilánu u obce Písařov. Za posledních pět let 9 nehod, 6 zraněných. Častou příčinou byly střety se stromy.
  9. Okres Olomouc – železniční přejezd v obci Hlubočky. Za posledních pět let 6 nehod, 5 zraněných. Časté jsou zde srážky s vlakem.
  10. Okres Olomouc – křižovatka ulic Wolkerova a Krapkova v Olomouci. Za posledních pět let 12 nehod, 5 zraněných. Časté jsou zde nehody s cyklisty.


Data mluví jasně: každý pátý karambol způsobí zvěř

Každoročně více než pět tisíc dopravních nehod, vysoký podíl karambolů nezaviněných řidičem a problémová místa, kde dochází ke střetům aut, cyklistů i zvěře. I když Olomoucký kraj nepatří k nejrizikovějším regionům Česka, své dopravní slabiny rozhodně má.

Z analýzy Portálu nehod (www.portalnehod.cz) vyplývá, že nejčastější příčinou nehod v Olomouckém kraji je nesprávný způsob jízdy ze strany řidičů, který stojí za více než polovinou případů (55,5 %). Zarážející je ale i vysoký podíl nehod, které nejsou zaviněny řidičem – 18,7 %, což je jedno z nejvyšších čísel v Česku. Častými viníky jsou totiž zvířata, která se pohybují v okolí silnic, zejména v okresech Přerov a Šumperk. „Jde často o místa poblíž porostů nebo vodních zdrojů, kam zvěř migruje. Řidiči by s tím měli počítat a přizpůsobit jízdu,“ uvedl Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.

Snímek obrazovky 2025-06-24 111458.png
Pramen: AI

Největší podíl střetů se zvěří je podle statistik právě v okrese Přerov, kde nehody nezaviněné řidičem tvoří až 26,5 %. Kromě střetů se zvířaty však hrají významnou roli i chyby řidičů – od nesprávného otáčení a couvání (11,4 %) přes nedostatečnou pozornost při řízení (10,8 %) až po nezvládnutí vozidla (10,2 %).

„Nejvíce dopravních nehod se dlouhodobě koncentruje v samotném krajském městě. Od roku 2010 do května 2024 se v Olomouci stalo přes 31 tisíc nehod, tedy více než 40 % všech karambolů v kraji. Důvodem je hustý provoz – kombinace tranzitní a městské dopravy, univerzitních a administrativních center i tramvajové sítě. Druhým nejproblematičtějším okresem je Přerov, následovaný Šumperkem, Prostějovem a Jeseníkem,“ komentuje Marek Sibal.

Při přepočtu na 100 tisíc obyvatel je Olomoucký kraj pátý nejhorší v republice – 1885 nehod za poslední dva roky znamená, že více havárií mají jen Ústecký kraj, Praha, Liberecký a Středočeský kraj. Ani při přepočtu na rozlohu nebo délku silnic si kraj nevede ideálně – s hodnotami kolem 330 nehod na 100 kilometrů je mírně nad republikovým průměrem.

Regionální dopravní konference pomáhají městům zvyšovat bezpečnost na silnicích

Regionální dopravní konference, které se každoročně konají ve všech krajských městech České republiky, přinášejí konkrétní výsledky – místa, kde se dříve bouralo, se díky nim postupně mění v bezpečnější úseky.

Za projektem, který pomáhá městům a obcím řešit riziková místa na jejich silnicích, stojí společnosti RSE Project a DataFriends, provozovatel analytického Portálu nehod. Ten nabízí nejucelenější databázi dopravních nehod v Česku a díky podrobným statistikám umožňuje odborníkům i samosprávám přesně lokalizovat problematické křižovatky, úseky či celé tahy.

ol.jpg

Pramen: Deník.cz

„Regionální dopravní konference nejsou jen o číslech. Jsou o tom, jak data přetavit do konkrétních kroků, které zachraňují lidské životy,“
říká Jan Chalas z Portálu nehod, který provozuje společnost DataFriends. Každé konferenci předchází detailní analýza dopravní situace v daném kraji. Výsledkem je seznam nejrizikovějších míst – právě těm se účastníci věnují nejvíce. Na výběru těchto lokalit se podílí expertní komise složená ze zástupců BESIPu, Policie ČR, RSE Project a analytiků ze společnosti DataFriends.

Projekt regionálních dopravních konferencí je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. A právě díky tomuto propojení odborné, komunální i státní sféry má šanci skutečně měnit dopravní mapu Česka k lepšímu.

Detaily týkající se počtu nehod v Olomouckém kraji za období let 2010–2024
Priciny_Olomoucky kraj.jpg
Pramen: Portál nehod

Pocet_Olomoucky kraj.jpg
Pramen: Portál nehod

Podil_Olomoucky kraj.jpg
Pramen: Portál nehod

Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.

Partneři projektu
Děkujeme všem partnerům za podporu.
Vltava Labe médiaSeznam mapyZáchranný kruhTy to zvládnešMinisterstvo dopravyBESIPPočasíDopravní info
Vltava Labe médiaZáchranný kruhSeznam mapy
Ty to zvládnešMinisterstvo dopravyBESIP
PočasíDopravní info
waves background
Kontaktujte nás
Podpora
Vyplněním formuláře udělujete souhlas společnosti Datafriends s.r.o. se  zpracováním vašich osobních údajů. Potvrzuji, že jsem se seznámil(a) s informací o zpracování osobních údajů.