Pramen: Deník.cz
Setkání odborníků, policistů, zástupců samospráv i specialistů na dopravní plánování proběhlo pod záštitou hejtmana Petra Kolety, jeho náměstka pro dopravu Jana Jarolíma a primátorky Hradce Králové Pavlíny Springerové. Cílem bylo nejen diskutovat nad statistikami, ale především navrhnout konkrétní řešení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích v regionu.
Letošní ročník konference přinesl i jednu novinku – detailní zaměření na konkrétní místa, která vykazují zvýšený výskyt specifických typů nehod. Někde se opakovaně stávají kolize cyklistů, jinde jde o časté případy jízdy na červenou či nedodržení bezpečné vzdálenosti.
Křižovatka Sokolská–Brněnská: nepozornost a nedodržení odstupu
Jedním z takových míst je okružní křižovatka silnic I/31 a I/11, tedy ulice Sokolská a Brněnská, v Hradci Králové. Patří dlouhodobě k nejzatíženějším a zároveň nejrizikovějším dopravním bodům ve městě. Jen za poslední dva roky zde došlo ke 14 dopravním nehodám, celkově pak k 26 za posledních pět let. Křižovatka se nachází ve složitém dopravním uzlu, který slouží nejen pro běžnou tranzitní dopravu, ale i pro vozidla mířící do centra. V posledních měsících navíc její zatížení ještě vzrostlo kvůli objížďkám v jiných částech města, což negativně ovlivnilo bezpečnost.„Hlavní příčinou nehod na této křižovatce je nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Řidiči nedrží rozestupy, vjíždějí do kruhového objezdu příliš těsně za vozem před sebou a při zpomalení už nestihnou zareagovat. Vedle toho se zde opakovaně vyskytují i další problémy – jízda na červenou a nedání přednosti v jízdě. Místo bývá nepřehledné zejména ve špičkách. Komplikací je i chování některých řidičů, kteří odbočují z pravého pruhu, ačkoliv pro tento manévr není určen. Výsledkem je chaos a časté kolize,“ uvedl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
V posledních letech zde došlo k několika úpravám – například byly osazeny nové obrubníky, které mají lépe navádět řidiče a usměrňovat jejich pohyb. Jedním z návrhů, který na konferenci zazněl, je také zlepšení viditelnosti semaforů. Řidiči totiž občas světelnou signalizaci přehlédnou – řešením by mohlo být větší či přehledněji umístěné signalizační zařízení.
Brněnská u OC Futurum: Řidiči spěchají na zelenou a blokují křižovatku
Dalším rizikovým místem je křižovatka ulic Brněnská a Mrštíkova u obchodního centra Futurum v Hradci Králové. Za posledních pět let zde došlo ke 24 dopravním nehodám s celkovou škodou přesahující 3,5 milionu korun, při nichž bylo zraněno pět osob. Jen v letech 2024 a 2025 policie eviduje šest nehod.Hustý provoz, složité manévry a špatné dopravní návyky – to vše se zde slučuje v jeden problém. Na první pohled by se mohlo zdát, že hlavním problémem je jízda na červenou. Ve skutečnosti však odborníci upozorňují na jiný jev – jízdu na zelenou ve chvíli, kdy řidiči vědí, že křižovatku nestihnou projet. Typicky se to děje v odbočovacím pruhu z Brněnské ulice směrem do areálu OC Futurum. Vozidla následně zablokují celý prostor a zkomplikují průjezd ostatním směrům.
Dopravní experti, kteří se diskuse účastnili, potvrdili, že kapacita křižovatky často nestačí náporu vozidel přijíždějících ve vlnách při změně světelné signalizace. Řidiči vjíždějí do levého pruhu, jakmile padne zelená, snaží se rychle předjet ostatní a „urvat“ místo pro odbočení do centra. Tím však často zablokují celý křížící směr. Podle policie i zástupců kraje porušují řidiči základní pravidlo: na zelenou smí do křižovatky vjet jen tehdy, je-li možné ji bezpečně opustit. V tomto případě však řidiči riskují a komplikují dopravu ostatním.
Nehody cyklistů v Pouchovské: přechod, který svádí k riskantnímu manévru
Regionální dopravní konference se blíže zaměřila i na křižovatku ulic Pouchovská a Severní v Hradci Králové, která leží v těsné blízkosti areálu Dopravního podniku města. Za posledních pět let zde došlo k devíti nehodám, přičemž tři z nich se odehrály v roce 2024 a jedna v roce 2025. Ve většině případů šlo o srážky s cyklisty, kteří nedali přednost v jízdě. Celkové škody přesáhly milion korun.Tato část města působí na první pohled přehledně. Pouchovská je přímá dvoupruhová silnice, Severní přivádí dopravu z přilehlé obytné zóny. V místě se nachází přechod pro chodce, nájezd na cyklostezku a dopravní ostrůvek, který nutí řidiče zpomalit a dávat přednost protijedoucím vozidlům. Přesto zde vzniká nebezpečná situace – zejména kvůli častému chování cyklistů. Ti by měli vést kolo přes přechod, ale většina jej raději přejede v sedle. Ještě horší variantou je, když cyklista přejede vozovku mimo přechod, najetím do protisměru a těsně před ostrůvkem „přeskočí“ na cyklostezku.
Na konferenci zaznělo hned několik návrhů, jak situaci zlepšit. Vedle cílené prevence – například kampaní BESIPu zaměřených přímo na konkrétní riziková místa – se zvažují i fyzická opatření. Jedním z navrhovaných řešení je instalace pevné překážky, která by cyklistu přinutila sesednout a použít přechod skutečně jako chodec.
Pramen: Deník.cz
Deset míst, kde je třeba zvýšit pozornost
Na Regionální dopravní konferenci v Hradci Králové zazněla i konkrétní riziková místa, která se v dlouhodobých statistikách ukazují jako nejproblémovější z hlediska dopravní bezpečnosti. Analýza Portálu nehod přinesla detailní přehled nehodovosti za posledních pět let. Tady jsou místa, kde by měli být řidiči obzvlášť opatrní:1. Okres Hradec Králové – křižovatka silnice 1/31 a ulice Akademika Bedrny v Hradci Králové – za 5 let 38 nehod, 18 zraněných. Nejčastější příčina nehod: jízda na červené světlo.
2. Okres Hradec Králové – okružní křižovatka sil. 1/31 a 1/11 v Hradci Králové – za 5 let 26 nehod, 11 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem.
3. Okres Trutnov – úsek silnice 1/37 v extravilánu u obce Bojiště – za 5 let 21 nehod, 11 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nezaviněná řidičem.
4. Okres Hradec Králové – úsek silnice 11/324 v extravilánu u vesnice Stěžírky – za 5 let 21 nehod, 6 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nezaviněná řidičem.
5. Okres Náchod – křižovatka silnice 1/33 a 111/28517 u města česká Skalice – za 5 let 13 nehod, 12 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedání přednosti proti příkazu Stůj, dej přednost v jízdě.
6. Okres Trutnov – křižovatka silnic 11/300 a 11/325 u vesnice Horní Dehtov – za 5 let 12 nehod, 11 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedání přednosti proti příkazu Stůj, dej přednost v jízdě.
7. Okres Trutnov – oblouk silnice 1/14 u města Úpice – za 5 let 14 nehod, 9 zraněných. Problémem zde jsou nehody po střetu s pevnou překážkou.
8. Okres Hradec Králové – ulice Sokolská u nemocnice v Hradci Králové – za 5 let 28 nehod, 7 zraněných. Problémem zde jsou nehody zaviněné nedodržením bezpečné vzdálenosti.
9. Okres Hradec Králové – křižovatka ulic Brněnská a Mrštíkova v Hradci Králové – za 5 let 24 nehod, 5 zraněných. Problémem zde jsou nehody zaviněné jízdou na červenou.
10. Okres Hradec Králové – přejezd v ulici Pouchovská v Hradci Králové – za 5 let 9 nehod, 6 zraněných. Problémem zde jsou nehody cyklistů.
Královéhradecký kraj: Nehod není nejvíc, ale jsou vážné
Z analýzy Portálu nehod vyplynula řada dalších zajímavých zjištění o dopravní situaci v Královéhradeckém kraji. „Z pohledu celkového počtu nehod patří Královéhradecký kraj spíše k republikovému průměru – ročně se zde stane přes 4500 nehod. Ve srovnání s Pardubickým krajem je to o více než 600 nehod ročně více, což odborníci přičítají vyšší intenzitě dopravy, zejména směrem do Krkonoš, a přítomnosti několika tranzitních tahů včetně dálnic D11, D35 a frekventované silnice mezi Hradcem a Pardubicemi,“ vysvětluje Ing. Marek Sibal ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.„Královéhradecký kraj je sice stabilně horší než sousední Pardubický, ale zároveň nejde o vysoce rizikovou oblast. Při přepočtu na počet obyvatel, rozlohu nebo délku silniční sítě se drží spíše na konci rizikového žebříčku,“ doplňuje Chalas ze společnosti DataFriends.
Za poslední dva roky připadá v kraji 1496 nehod na 100 tisíc obyvatel, což znamená desáté místo mezi kraji. Při přepočtu na rozlohu je kraj devátý a při přepočtu na délku silniční sítě dokonce až jedenáctý.
Z dlouhodobých statistik (2010–2024) vyplývá, že nejvíce nehod se stalo v okrese Hradec Králové – více než 23 tisíc, tedy přes třetinu všech nehod v celém kraji. Následují okresy Trutnov, Náchod, Jičín a Rychnov nad Kněžnou.
Zajímavé rozdíly se objevují i při srovnání příčin nehod mezi jednotlivými okresy. Zatímco ve městech převládají nehody zaviněné řidiči – typicky kvůli nepozornosti, vysoké rychlosti nebo nedodržení bezpečné vzdálenosti –, v okresech Rychnov nad Kněžnou a Jičín je podíl nehod, které řidiči nezavinili, výrazně vyšší. V přibližně čtvrtině případů jde o střety s vysokou zvěří, která se pohybuje v okolí komunikací hlavně večer a v noci, především na úsecích vedoucích lesy nebo otevřenou krajinou.
Regionální dopravní konference pomáhají městům zvyšovat bezpečnost na silnicích
Regionální dopravní konference, které se každoročně konají ve všech krajských městech České republiky, přinášejí konkrétní výsledky – místa, kde se dříve bouralo, se díky nim postupně mění v bezpečnější úseky.Za projektem, který pomáhá městům a obcím řešit riziková místa na jejich silnicích, stojí společnosti RSE Project a DataFriends, provozovatel analytického Portálu nehod. Ten nabízí nejucelenější databázi dopravních nehod v Česku a díky podrobným statistikám umožňuje odborníkům i samosprávám přesně lokalizovat problematické křižovatky, úseky či celé tahy.
„Regionální dopravní konference nejsou jen o číslech. Jsou o tom, jak data přetavit do konkrétních kroků, které zachraňují lidské životy,“ říká Jan Chalas z Portálu nehod, který provozuje společnost DataFriends. Každé konferenci předchází detailní analýza dopravní situace v daném kraji. Výsledkem je seznam nejrizikovějších míst – právě těm se účastníci věnují nejvíce. Na výběru těchto lokalit se podílí expertní komise složená ze zástupců BESIPu, Policie ČR, RSE Project a analytiků ze společnosti DataFriends.
Projekt regionálních dopravních konferencí je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. A právě díky tomuto propojení odborné, komunální i státní sféry má šanci skutečně měnit dopravní mapu Česka k lepšímu.
Detaily týkající se počtu nehod v Královéhradeckém kraji
za období let 2010–2024
za období let 2010–2024
Pramen: Portál nehod.cz
Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.