Pardubice, 7. července 2025 – Pardubický kraj patří z hlediska dopravní nehodovosti k těm klidnějším, přesto i zde existují úseky, kde se srážky vozidel
i střety s chodci opakují s alarmující pravidelností. Na základě dlouhodobé analýzy dat z Portálu nehod vytipovali odborníci deset nejrizikovějších míst v kraji. O nich, ale i o dalších problémech diskutovali účastníci Regionální dopravní konference v Pardubicích – a přinesli konkrétní návrhy, jak zvýšit bezpečnost na místech, která dobře znají nejen místní řidiči.
Cílem konference však nebylo pouze upozornit na problémy – naopak. Přímo na místě zazněly konkrétní návrhy na stavební úpravy, zlepšení dopravního značení nebo využití moderních technologií, které by mohly přispět ke snížení nehodovosti.
Pramen: deník.cz
Regionální dopravní konference jsou dlouhodobým projektem, který probíhá napříč
Českou republikou. V Pardubickém kraji se potvrzuje, že systematická práce s daty, propojení veřejné správy s odborníky a otevřená debata o problémech na silnicích přinášejí konkrétní výsledky.
Základem diskuze byla desítka míst, která podle analytiků patří k nejrizikovějším v celém Pardubickém kraji. Odborníci je vybrali na základě aktuálních dat o nehodovosti, která Portál nehod dlouhodobě analyzuje. Právě konkrétní čísla podle organizátorů posouvají debatu o bezpečnosti na silnicích na zcela novou úroveň – místo dojmů a pocitů přinášejí přesné statistiky, časy, místa i příčiny nehod.
Křižovatka leží na frekventovaném tahu I/35, který prochází napříč Litomyšlí. Denně tudy projedou stovky aut. Vysokou dopravní zátěž doplňují vozidla přijíždějící z vedlejších komunikací, což často komplikuje situaci při odbočování vlevo.
Po sérii nehod město Litomyšl reagovalo. V roce 2022 byla na křižovatce zmodernizována světelná signalizace, která nyní funguje v dynamickém režimu. Součástí úprav bylo také doplnění signálu upozorňujícího na přítomnost chodců.
Do budoucna by však mohla přijít zásadní změna. Litomyšl má zpracovanou studii, která počítá s výrazným zklidněním dopravy po dostavbě dálnice D35, jež by měla odvést značnou část tranzitní dopravy mimo město. Na konferenci zazněla i úvaha o obnově dřívějšího záměru vybudovat v místě kruhový objezd. Ten by mohl přispět k plynulejší dopravě a snížení rizika kolizí.
Pramen: deník.cz
Největší problém představuje dlouhý přechod pro chodce přes dva jízdní pruhy v jednom směru. Jak zaznělo na konferenci, jde o jeden z nejrizikovějších typů přechodu – vozidlo v jednom pruhu zastaví a dá chodci přednost, ale řidič ve druhém pruhu si ho nemusí vůbec všimnout a pokračuje v jízdě.
Přechod vede přímo přes Sukovu třídu. Přilehlá křižovatka je navíc rozlehlá a složitá na orientaci, což zhoršuje přehlednost pro řidiče i pro pěší. Po výstavbě parkovacích domů v okolí doprava zhoustla, a tím se zvýšilo i riziko kolizí.
O problému vědí i zástupci města. V létě by měla být na nedaleké křižovatce instalována světelná signalizace, která by mohla zvýšit bezpečnost celého prostoru. Podle dalšího návrhu by mohly být zrušeny dva odbočovací pruhy a místo nich by vznikl bezpečnostní ostrůvek pro chodce. V úvahách padl i návrh na vybudování podchodu, ten ale zatím naráží na technické komplikace kvůli vysoké hladině spodní vody. Do budoucna by mohla pomoci i plánovaná výstavba severovýchodního obchvatu města, který by odvedl část dopravy z centra.
Úsek je součástí hlavního dopravního spojení mezi Hradcem Králové, Pardubicemi a Chrudimí. Vozidla zde najíždějí z okružní křižovatky na silnici I/2 a právě při průjezdu směrovým obloukem dochází k nehodám. Problémem je, že řidiči jedoucí v pravém pruhu zůstávají v mrtvém úhlu pro řidiče ve vedlejším pruhu, kteří chtějí přejet. Rozhled zde není zajištěn, což je zvláště nebezpečné u těžkých nákladních aut. Potíže ale mají i osobní vozidla – i když jejich řidiči mají o něco lepší rozhled, manévrování v rychlém provozu je i pro ně náročné.
Tato křižovatka je dlouhodobě známým dopravním „špuntem“. Aby se proudy aut vůbec dostaly do města, musí ho složitě objíždět. Dochází ke zbytečnému křížení směrů a konfliktním situacím. Řešení? Kompletní přestavba celé křižovatky – ta by však vyžadovala nákladnou a dlouhodobou investici.
TOP 10 nejrizikovějších dopravních míst v Pardubickém kraji
Okres Pardubice – křižovatka silnic 111/2983 a 11/322 v části Černá za Bory v Pardubicích. Za posledních pět let 25 nehod, 30 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedání přednosti vozidlu přijíždějícímu zprava.
Okres Chrudim – křižovatka silnic 1/37 a 11/324 ve městě Slatiňany. Za posledních pět let 23 nehod, 18 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky.
Okres Svitavy – křižovatka silnice 1/35 s ulicí Mařákovou v Litomyšli. Za posledních pět let 22 nehod, 11 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedání přednosti při odbočování vlevo.
Okres Pardubice – křižovatka ulic Sukova třída a Na Hrádku v Pardubicích. Za posledních pět let 17 nehod, 13 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedání přednosti proti příkazu Dej přednost v jízdě.
Okres Ústí nad Orlicí – úsek silnice 1/11 v extravilánu u obce Bystřec. Za posledních pět let 10 nehod, 7 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky.
Okres Ústí nad Orlicí – křižovatka silnic 1/14 a 11/315 v Ústí nad Orlicí. Za posledních pět let 14 nehod, 10 zraněných. Nejčastější příčina nehod: nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem.
Okres Pardubice – mimoúrovňová křižovatka silnic 1/2 a 1/37 v Pardubicích. Za posledních pět let 19 nehod, 5 zraněných. Časté jsou nehody nákladních automobilů.
Okres Ústí nad Orlicí – okružní křižovatka na silnici 11/315 u zámku v Chocni. Za posledních pět let 12 nehod, 6 zraněných. Problémem jsou zde nehody s cyklisty.
Okres Pardubice – křižovatka ulic Jana Palacha a Teplého v Pardubicích. Za posledních pět let 10 nehod, 5 zraněných. Často zde dochází k nehodám v nočních hodinách.
Okres Chrudim – úsek silnice 111/3437 u obce Srní. Za posledních pět let 7 nehod, 5 zraněných. Častým typem nehody jsou střety se stromy.
„Přesto i zde existují lokality, kde jsou nehody na denním pořádku. Nejvíce jich dlouhodobě vzniká v okrese a krajském městě Pardubice, které tvoří přirozené dopravní centrum kraje. Od roku 2010 zde bylo zaznamenáno 21 663 nehod, tedy bezmála 37 % všech případů v kraji. Další v pořadí je okres Ústí nad Orlicí (15 292 nehod) následovaný okresy Chrudim (11 723) a Svitavy (9 961),“ uvedl Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.Pramen: deník.cz
Největší riziko? Nevěnování se řízení
„Hlavní příčinou dopravních nehod v kraji zůstává způsob jízdy samotných řidičů – konkrétně to, že se plně nevěnují řízení. Tento faktor hraje roli u více než poloviny případů (52,5 %). Dalšími častými důvody jsou nepozorné otáčení nebo couvání, nezvládnutí řízení či nedodržení bezpečné vzdálenosti. Výrazným rizikem zůstává i vysoká rychlost – ta stojí za 17,4 % nehod, přičemž v některých okresech je podíl ještě vyšší. Například v Chrudimi tvoří rychlostní nehody téměř 23 % všech případů,“ upřesňuje Marek Sibal.
Specifickou a často opomíjenou příčinou bývá i nedání přednosti – zejména kvůli přehlédnutí či ignorování značky „Dej přednost v jízdě“. Tato chyba stojí za více než každou desátou nehodou (11,6 %).
Regionální dopravní konference pomáhají městům zvyšovat bezpečnost na silnicích
Regionální dopravní konference, které se každoročně konají ve všech krajských městech České republiky, přinášejí konkrétní výsledky – místa, kde se dříve bouralo, se díky nim postupně mění v bezpečnější úseky.
Za projektem, který pomáhá městům a obcím řešit riziková místa na jejich silnicích, stojí společnosti RSE Project a DataFriends, provozovatel analytického Portálu nehod. Ten nabízí nejucelenější databázi dopravních nehod v Česku a díky podrobným statistikám umožňuje odborníkům i samosprávám přesně lokalizovat problematické křižovatky, úseky či celé tahy.
„Regionální dopravní konference nejsou jen o číslech. Jsou o tom, jak data přetavit do konkrétních kroků, které zachraňují lidské životy,“ říká Jan Chalas z Portálu nehod, který provozuje společnost DataFriends. Každé konferenci předchází detailní analýza dopravní situace v daném kraji. Výsledkem je seznam nejrizikovějších míst – právě těm se účastníci věnují nejvíce. Na výběru těchto lokalit se podílí expertní komise složená ze zástupců BESIPu, Policie ČR, RSE Project a analytiků ze společnosti DataFriends.
Projekt regionálních dopravních konferencí je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. A právě díky tomuto propojení odborné, komunální
i státní sféry má šanci skutečně měnit dopravní mapu Česka k lepšímu.
Detaily týkající se počtu nehod v Pardubickém kraji za období let 2010–2024
Pramen: Portál nehod
Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál
i provozuje.