Regionální dopravní konference Moravskoslezského kraje, která se konala 30. dubna 2025 v kinosále Velkého světa techniky v Dolních Vítkovicích, ukázala jednoznačný fakt: kraj patří k dopravně nejzatíženějším v republice. Odborníci zde diskutovali o deseti nejrizikovějších místech regionu. Regionální dopravní konference, které se konají ve všech krajích republiky, mají za cíl nejen analyzovat data, ale také podpořit konkrétní opatření ke zvýšení bezpečnosti. Za projektem stojí společnosti RSE Project a DataFriends.
„Nejde jen o statistická fakta. Díky datům víme, kde se bourá, a díky konferencím víme, co s tím. Města tak mají konkrétní podklady pro plánování změn,“ říká Jan Chalas z Portálu nehod, který provozuje společnost DataFriends.
Nebezpečný kruhový objezd u Opavy: křižovatka I/11 sbírá nehody i zranění
Za absolutně nejrizikovější místo z hlediska počtu nehod byla označena velká okružní křižovatka na výpadovce z Opavy směrem na Ostravu, poblíž nákupního parku Kateřinky. Dlouhodobě patří mezi nejnebezpečnější dopravní lokality v Moravskoslezském kraji. Za posledních pět let se zde stalo 79 nehod, přičemž 14 z nich si vyžádalo zranění.
Křižovatka se nachází na silnici I/11 při výjezdu z městské části Kateřinky. Provoz je zde hustý a tvoří jej směs městské dopravy, osobních vozů z nákupní zóny i tranzitních kamionů. Přehledný, ale silně vytížený kruhový objezd je doplněn o několik vjezdových ramen, která ztěžují orientaci méně zkušeným řidičům.
„Podle naší analýzy je nejčastější příčinou nehod na tomto místě nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly – až ve 36 případech, což představuje téměř polovinu všech nehod, které se zde staly. Další podíl mají kolize způsobené nepozorností za volantem,“ vysvětluje Marek Sibal ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod. Jde často o situace, kdy jeden řidič prudce reaguje a druhý za ním včas zareagovat nestihne. Problém je v rychlosti, v nájezdech a v tom, že řidičů je tu hodně a ne všichni jsou na stejné úrovni zkušeností. Ti, co spěchají, podceňují reakce ostatních.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) již v minulosti provedlo bezpečnostní inspekci, na jejímž základě došlo k úpravě vodorovného dopravního značení. Problémem však zůstává zejména chování řidičů a nedodržování pravidel.
Rudná v Ostravě: třetí nejnebezpečnější úsek kraje má na svědomí tři lidské životy
„Čtyřproudová silnice I/11 – Rudná, mezi křižovatkami s Vratimovskou a Šenovskou ulicí, patří k nejtragičtějším místům na mapě dopravních nehod v Moravskoslezském kraji. Za posledních pět let zde došlo ke 39 nehodám, které si vyžádaly 9 zraněných a především tři lidské životy,“ upozorňuje Marek Sibal.
Jedná se o klasickou čtyřproudovou komunikaci s vysokou intenzitou dopravy, kde nejsou protisměrné jízdní pruhy odděleny žádnou fyzickou zábranou. Rychlost je zde omezena příkazovou značkou na 80 km/h, avšak jak potvrzují odborníci i dopravní policie, mnozí řidiči toto omezení ignorují. Je to opravdu nebezpečný úsek. Vysoké rychlosti, chybějící oddělení protisměrných proudů a časté srážky se zvěří i přejetí do protisměru tvoří kombinaci, která si říká o okamžitou reakci.
Ředitelství silnic a dálnic na konferenci potvrdilo, že připravuje studii proveditelnosti na instalaci středových svodidel. Další diskutovanou možností je zavedení úsekového měření rychlosti, které by pomohlo omezit neukázněné řidiče. Tento návrh získal podporu jak ze strany policie, tak odborné veřejnosti. Jedním z již realizovaných kroků je nově instalované oplocení podél problematického úseku, které má minimalizovat střety se zvěří, jež se v minulosti na vzniku nehod rovněž podílely.
Hlučínský dopravní rébus: výjezd ze Zahradní ulice komplikuje hustý provoz i přechod pro chodce
Ačkoli se toto místo v oficiálním žebříčku nejnebezpečnějších lokalit kraje neobjevilo, zaznělo během Regionální dopravní konference v Ostravě opakovaně. Jedná se o výjezd z hlučínských ulic Zahradní a U Stadionu na frekventovanou Ostravskou ulici, hlavní tah městem spojující Ostravu s Opavou. Pro místní obyvatele i řidiče jde o notoricky známý a často obávaný úsek.
Problémem je extrémní koncentrace dopravního i pěšího provozu. Z jedné strany výjezdu se nachází fotbalový stadion FC Hlučín, sportoviště pro mládež, základní škola, městský hřbitov a obytná čtvrť. Naproti, přes hlavní silnici, stojí dvě rušná obchodní centra – Albert a Penny Market – mezi nimiž vede přechod pro chodce. Celá oblast tak denně čelí intenzivnímu pohybu automobilů i pěších, včetně dětí a seniorů.
Z pohledu řidičů je nejkritičtější situace při výjezdu ze Zahradní ulice vlevo směrem na Ostravu. V dopravních špičkách je často téměř nemožné najít bezpečnou mezeru v protisměrném provozu. A když už se řidič odhodlá, jen o pár desítek metrů dál ho zpomalí přechod pro chodce vedoucí k obchodní zóně.
Na konferenci zaznělo, že toto místo si zaslouží větší pozornost. I když zatím nejde o lokalitu s vysokým počtem evidovaných nehod, podle místních obyvatel i odborníků představuje značné bezpečnostní riziko, zejména pro zranitelné účastníky provozu. Zástupci Ředitelství silnic a dálnic na konferenci potvrdili, že plánují provést bezpečnostní inspekci této křižovatky. Ta by měla posoudit nejen možnosti technických úprav výjezdu, ale také bezpečnost chodců a celkové řešení dopravní situace v oblasti.
Deset míst, kde je třeba zvýšit pozornost
Na Regionální dopravní konferenci v Ostravě zazněla konkrétní riziková místa Moravskoslezského kraje, která se v dlouhodobých statistikách ukazují jako nejproblematičtější z hlediska dopravní bezpečnosti. Analýza Portálu nehod přinesla detailní přehled nehodovosti za posledních pět let. Tady jsou úseky, kde by měli být řidiči obzvlášť opatrní:
1. Okres Opava – okružní křižovatka na silnici I/11 v Opavě poblíž obchodní zóny. Za 5 let 79 nehod, 17 zraněných. Nejčastější příčina: nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem.
2. Okres Opava – okružní křižovatka ulic Nákladní a Rybářská poblíž OC Breda v Opavě. Za 5 let 40 nehod, 15 zraněných. Nejčastější příčina: nedání přednosti v jízdě.
3. Okres Ostrava-město – úsek silnice I/11 Rudná mezi křižovatkami s ulicemi Vratimovská a Šenovská. Za 5 let 39 nehod, 12 zraněných. Nejčastější příčina: nehody nezaviněné řidičem.
4. Okres Frýdek-Místek – úsek silnice II/648 v extravilánu obce Nošovice směrem na Vojkovice. Za 5 let 21 nehod, 8 zraněných. Nejčastější příčina: nehody nezaviněné řidičem.
5. Okres Opava – křižovatka ulic Otická a třída Spojenců v Opavě. Za 5 let 16 nehod, 5 zraněných. Nejčastější příčina: nedání přednosti v jízdě.
6. Okres Bruntál – úsek silnice II/445 v extravilánu u obce Dolní Moravice. Za 5 let 14 nehod, 7 zraněných. Nejčastější příčina: nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
7. Okres Ostrava – křižovatka ulic Opavská a Martinovská v Ostravě-Porubě. Za 5 let 34 nehod, 17 zraněných. Nejčastější příčina: nedání přednosti v jízdě.
8. Okres Ostrava – mimoúrovňová okružní křižovatka silnice I/470 a ulice Mariánskohorská v Nové Vsi. Za 5 let 12 nehod, 5 zraněných. Nejčastější příčina: nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla, nákladu a stavu vozovky.
9. Okres Opava – křižovatka silnice I/56 (Opavská) a ulice Čs. armády u obchodu Billa v Hlučíně. Za 5 let 12 nehod, 5 zraněných. Nejčastější příčina: jízda na červenou.
10. Okres Opava – křižovatka silnice I/46 (Olomoucká) a ulice Lidická v Opavě. Za 5 let 12 nehod, 6 zraněných. Nejčastější příčina: nedání přednosti v jízdě.
Pramen: Deník.cz
Ostrava: dvakrát vyšší riziko než jinde
Podle údajů Portálu nehod (www.portalnehod.cz), který poskytuje detailní analýzy dopravní nehodovosti v Česku, je v Moravskoslezském kraji 57 % nehod způsobeno samotnými řidiči, konkrétně jejich způsobem jízdy.
„Mezi nejčastější prohřešky patří nevěnování se řízení, nedodržení bezpečné vzdálenosti a jízda nepřiměřenou rychlostí. Vysoká rychlost stojí za každou osmou nehodou, nedání přednosti v jízdě pak za téměř 12 % kolizí,“ říká Jan Chalas z Portálu nehod, který provozuje společnost DataFriends.
Ostrava je specifická kombinací vysokého tranzitního provozu, rozsáhlého městského území, silného podílu MHD i vyššího počtu mladých a méně zkušených řidičů. I to přispívá k tomu, že 68 % nehod zde vzniká v důsledku chyb řidiče.
„Na opačném konci statistik je okres Bruntál, kde se za stejné období stalo 11 618 nehod, tedy necelých 9 % z krajského celku. Výrazně nižší hustota provozu a méně aglomerační charakter oblasti se odráží i v příčinách: téměř čtvrtina nehod je zde nezaviněná, často jde o střety se zvěří. To je více než dvojnásobek oproti Ostravě, kde podíl nehod mimo zavinění řidiče činí jen 9,5 %,“ uvádí Marek Sibal ze společnosti DataFriends.
Pramen: Deník.cz
Regionální dopravní konference pomáhají městům zvyšovat bezpečnost na silnicích
Regionální dopravní konference, které se každoročně konají ve všech krajských městech České republiky, přinášejí konkrétní výsledky – místa, kde se dříve bouralo, se díky nim postupně mění v bezpečnější úseky.
Za projektem, který pomáhá městům a obcím řešit riziková místa na jejich silnicích, stojí společnosti RSE Project a DataFriends, provozovatel analytického Portálu nehod. Ten nabízí nejucelenější databázi dopravních nehod v Česku a díky podrobným statistikám umožňuje odborníkům i samosprávám přesně lokalizovat problematické křižovatky, úseky či celé tahy.
„Regionální dopravní konference nejsou jen o číslech. Jsou o tom, jak data přetavit do konkrétních kroků, které zachraňují lidské životy,“ říká Jan Chalas z Portálu nehod, který provozuje společnost DataFriends. Každé konferenci předchází detailní analýza dopravní situace v daném kraji. Výsledkem je seznam nejrizikovějších míst – právě těm se účastníci věnují nejvíce. Na výběru těchto lokalit se podílí expertní komise složená ze zástupců BESIPu, Policie ČR, RSE Project a analytiků ze společnosti DataFriends.
Projekt regionálních dopravních konferencí je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. A právě díky tomuto propojení odborné, komunální i státní sféry má šanci skutečně měnit dopravní mapu Česka k lepšímu.
Detaily týkající se počtu nehod v Moravskoslezském kraji za období let 2010–2024
Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.