Znáte rizikové cesty v Jihočeském kraji? Tady byste měli jezdit opatrně

11. 7. 2024
Deník.cz
2024
Dopravní konference
Na Regionální dopravní konferenci v Českých Budějovicích se sešli nejen odborníci z řad policistů nebo BESIPu, ale také zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jihočeského krajeSprávy a údržby silnic (SÚS) Jihočeského kraje, společnosti RSE Project a datoví analytici.

Jak uvedl Marek Sibal z DataFriends, jedním z těch nejrizikovějších míst v kraji, je například podjezd pod tratí u Chýnova na Táborsku. Tady za poslední pět let došlo celkem k 27 nehodám. V uplynulých dvou letech to bylo nehod 17.

„Za poslední rok zde došlo k jedenácti dopravním nehodám a letos už je tam evidována jedna nehoda,“ nastínil čísla.

Měřič rychlosti jako jediná prevence

Podle Tomáše Voráčka, ředitele provozního úseku ŘSD v Jihočeském kraji, je v současné době jedinou možností, jak udělat toto místo pro řidiče bezpečnější, instalovat měřič rychlosti.

Na lepší časy by se mohlo blýskat těm, kteří jezdí z Českých Budějovic do Kaplice, konkrétně u odbočky na Římov. I toto místo je totiž na seznamu deseti nejrizikovějších míst v kraji.

„V posledních pěti letech zde došlo k patnácti nehodám. Za poslední dva roky to bylo osm nehod, v letošním roce to byla jedna nehoda. Nejčastější příčinou je nedání přednosti, tak tomu bylo v téměř padesáti procentech případů. Druhým důvodem je nedodržení bezpečné vzdálenosti,“ nastínil Marek Sibal s tím, že zde bylo za tu dobu evidováno 14 lehkých, tři těžká zranění a 1 úmrtí.

Zlepšit by se situace měla po dostavbě dálnice, možným řešením je i kruhový objezd, což potvrdila i Andrea Tetourová, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Jihočeského kraje.

„Myslím, že v okamžiku, kdy nám tuto silnici po dostavbě dálnice předají, tak tam přistoupíme ke stavební úpravě,“ komentovala tento úsek.

Infobox: Deset nejrizikovějších míst v Jihočeském kraji

1) Okres Tábor – silnice I/19 a podjezd pod tratí u města Chýnov – 27 nehod, 8 zraněných – za poslední dva roky 17 nehod – nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky.
2) Okres České Budějovice – křižovatka ulic Nádražní a Rudolfovská třída v Českých Budějovicích – 24 nehod, 14 zraněných – za poslední dva roky 8 nehod – nejčastější příčina nehod: jízda na červenou.
3) Okres Český Krumlov – křižovatka silnic I/3 a II/155 u vesnice Holkov – 19 nehod, 18 zraněných – za poslední dva roky 7 nehod – nejčastější příčina nehod: nedání přednosti proti příkazu Stůj, dej přednost v jízdě.
4) Okres Český Krumlov – křižovatka silnice I/3 a ulice Omlenická ve městě Kaplice – 15 nehod, 15 zraněných – za poslední dva roky 5 nehod – nejčastější příčina nehod: nedání přednosti proti příkazu Stůj, dej přednost v jízdě.
5) Okres České Budějovice – křižovatka silnice I/20 a ulice Labská v Českých Budějovicích – 14 nehod, 17 zraněných – za poslední dva roky 5 nehod – nejčastější příčina nehod: nedání přednosti při odbočování vlevo.
6) Okres Strakonice – úsek silnice II/139 u vesnice Brusy – 11 nehod, 12 zraněných – za poslední dva roky 6 nehod – nejčastější příčina nehod: jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru.
7) Okres Český Krumlov – oblouk silnice II/160 v Novém Spolí (části města Český Krumlov) – 11 nehod, 11 zraněných – za poslední dva roky 7 nehod – nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky.
8) Okres Český Krumlov – křižovatka silnice II/163 na sypané hrázi v Lipně nad Vltavou – 10 nehod, 10 zraněných – za poslední dva roky 3 nehody – nejčastější příčina nehod: řidič se plně nevěnoval řízení vozidla.
9) Okres Prachatice – úsek silnice II/141 u osady Blažejovice – 10 nehod, 6 zraněných – za poslední dva roky 4 nehody – nejčastější příčina nehod: nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky.
10) Okres Tábor – vjezd na Duhový most přes řeku Lužnici u města Bechyně – 9 nehod, 7 zraněných – za poslední dva roky 5 nehod – nejčastější příčina nehod: nezvládnutí řízení vozidla.

V loňském roce se v Jihočeském kraji stalo celkem 4640 dopravních nehod, lehce zraněno při nich bylo 1877 osob, těžké poranění utrpělo 185 osob, ve 47 případech došlo bohužel k úmrtí. Ve 349 případech byl na vině alkohol, ve 20 pak návykové látky.

Zlepšení bezpečnosti

Cílem dopravních konferencí je nejen vytipovat nebezpečná místa na silnicích v jednotlivých regionech, ale také naznačit možná řešení, jak tato místa udělat bezpečnější. Martin Landsfeld ze společnosti Samdi tak v úterý poukázal na dvacítku míst v kraji, která místa už díky návrhům vylepšena byla.

Jedním z nich je kruhový objezd, který vznikl na Včelné u Českých Budějovic, bezpečnější se stala i Pražská třída v Českých Budějovicích.

„Tady došlo k instalování světelného signalizačního zařízení na přechodech pro chodce,“ poukázal na změnu. Vylepšení se dočkala i silnice I/22 u Drahonic na Strakonicku.

„Tady byla položena bezpečnostní protismyková úprava v samotném oblouku, přibyly i vodicí tabule,“ přiblížil další z dříve rizikových míst.

Dodal, že v současné době se pracuje na dalších. Je jím například úsek silnice III/159 u obce Tálín, úsek silnice I/4 u Nišovic, křižovatka a most na silnici II/122 u Bechyně nebo křižovatka u obce Vitějovice nebo Protivín.