Nejvíce nehod v České republice se stane v Praze. Téměř všechny zaviní řidiči, a to způsobem, jakým řídí, a nedáním přednosti v jízdě
Praha 12. prosince 2024 – Stále naprosto přesvědčivě zaujímá Praha nechvalné první místo z hlediska počtu nehod v rámci České republiky. Bez ohledu na velikost krajů či jejich umístění Praha s průměrným počtem více než 19 tisíc nehod ročně za sebou s dalekým odstupem nechává všechny ostatní kraje České republiky. Například Středočeský kraj, který je po Praze druhý nejhorší z hlediska počtu nehod, jich má ročně o celou třetinu méně. Ve srovnání s „nejlepším“ Karlovarským krajem je Praha z hlediska počtu nehod horší víc jak 8x. Absolutní většinu, takřka 70 % nehod, přitom způsobí řidiči svou nezpůsobnou jízdou. Dalších 20,5 % nehod pak vznikne nedáním přednosti v jízdě a 6 % je způsobeno nepřiměřenou rychlostí. Na rozdíl od ostatních krajů podíl nehod, které vzniknou tak, že jejich viníkem není řidič, je minimální – pouhá 3 %.
Vyplývá to z údajů Portálu nehod (www.portalnehod.cz), který výrazně napomáhá v bezpečnosti silničního provozu, pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v České republice.
Situace v Praze byla vyhodnocena dle jednotlivých tzv. policejních obvodů, které mají následující členění:
- Praha I (MČ Praha 1, Praha 6, Praha 7)
- Praha II (MČ Praha 2, Praha 5)
- Praha III (MČ Praha 3, Praha 8, Praha 9)
- Praha IV (MČ Praha 4, Praha 10)
Obvod Praha IV – tam, kde se potkává tranzit a dálková doprava s místní dojížďkou
„Oblastí s největším počtem dopravních nehod je čtvrtý policejní obvod – tedy městské části Praha 4 a Praha 10. Ročně se zde stane průměrně 5 534 nehod – tedy více jak čtvrtina (28 %) všech nehod na území Prahy. Je to poměrně logické – tento obvod je oblastí, kterou protíná magistrála navazující na příjezd po D1, zároveň zde vede městský okruh a tzv. Jižní spojka. Je zde silná tranzitní a dálková příjezdová doprava, kdy veškerá doprava, která směřuje do Prahy po D1, se ocitne nejprve v této části Prahy. Zde se zároveň setkává se silnou pražskou dopravou – ať už individuální, nebo městskou – obsluhující hustě obydlené rezidenční oblasti na jihovýchodě hlavního města,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.
Následují policejní obvody Praha I s průměrně 4 711 nehodami ročně, Praha III se 4 532 a Praha II s průměrně 4 318 nehodami ročně. Zajímavostí je, že u statistik za policejní obvod Prahy III (MČ Praha 3, Praha 8, Praha 9) je oproti ostatním částem poněkud vychýlen podíl jednotlivých příčin nehod, kdy způsob jízdy řidičů je příčinou 66,6 % dopravních nehod a nedání přednosti v jízdě 23,7 % nehod, zatímco u ostatních městských částí má nedání přednosti v jízdě podíl kolem 20 % a naopak nesprávný způsob jízdy zaviní více než 70 % nehod. Řidiči při popojíždění hustě zastavěným Žižkovem, Karlínem či Libní zřejmě často nemají jasno, kdo má přednost a jak správně používat pravidla přednosti zprava. Výsledkem je vyšší míra nehod způsobených právě nedáním přednosti v jízdě.
Počet nehod a příčiny v jednotlivých policejních obvodech Prahy od roku 2010 do konce roku 2023
Pramen: Portál nehod
TOP 10 nejrizikovějších míst v Praze z pohledu dopravních nehod
Praha jako dynamické a hustě osídlené město čelí každodenně velkému dopravnímu zatížení. Nejvíce nehod se zde přitom stává na frekventovaných křižovatkách, kde se střetávají intenzivní provoz, různé druhy dopravy a někdy i lidská nepozornost. Statistická data odhalují konkrétní lokality, které se z pohledu bezpečnosti řidičů řadí mezi nejrizikovější, a právě na tyto oblasti je třeba se zaměřit.
„Jedním z nejkritičtějších míst je mimoúrovňová křižovatka ulic Kbelská a Novopacká poblíž letiště Kbely. Zde došlo k 104 nehodám, přičemž hlavní příčinou bývá nedání přednosti při přejíždění z pruhu do pruhu. K obdobně rizikovým lokalitám patří i křižovatka ulic Klárov a Valdštejnská, kde bylo za pět let zaznamenáno 86 nehod, nejčastěji kvůli nedání přednosti při odbočování vlevo,“ upozorňuje Marek Sibal ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
Nebezpečí číhá také na křižovatce ulic Povltavská a Bulovka, kde se za posledních pět let stalo 84 nehod, především v důsledku nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Velmi vytíženým a rizikovým bodem je křižovatka ulic Průmyslová a Černokostelecká, kde bylo za stejné období evidováno 83 nehod.
Další komplikovanou lokalitou je křižovatka ulic Milady Horákové a Svatovítská, kde jízda na červenou způsobila 82 nehod a 19 zranění. V blízkosti se nachází i křižovatka ulic Svatovítská a Gen. Píky, kde bylo zaznamenáno 76 nehod, přičemž hlavním problémem je nedání přednosti v jízdě.
Významným rizikem je také křižovatka ulic Legerova a Jugoslávská, kde se za posledních pět let odehrálo 71 nehod v důsledku špatného přejíždění mezi pruhy. Na sjezdu z ulice Cínovecké na Kosteleckou u McDonald’s došlo k 59 nehodám, což opět podtrhuje nebezpečí spojené s nedáním přednosti.
Okružní křižovatka ulic Veselská a Tupolevova je další lokalitou, která si vyžádala pozornost kvůli častým kolizím způsobeným nedáním přednosti. V neposlední řadě se mezi rizikové oblasti řadí křižovatka ulic K Austisu a K Zadní Kopanině, kde během pěti let došlo ke 31 nehodám a 17 zraněním.
Tento přehled nejnebezpečnějších míst v Praze zdůrazňuje potřebu zlepšení dopravní kázně i infrastruktury na těchto problematických úsecích. Zvýšený dohled, dopravní kampaně a technická opatření by mohly přispět ke zvýšení bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu.
V Praze proběhla regionální konference zaměřená na prevenci dopravních nehod
Právě zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde dochází k největšímu počtu nehod, se věnovala regionální dopravní konference, která se uskutečnila 28. listopadu 2024 v rezidenci primátora na pražském Mariánském náměstí. Během této konference byla diskutována výše uvedená riziková místa na území hlavního města Prahy, ale i případové studie dalších lokalit, které se už díky přijatým opatřením v minulosti podařilo lépe zabezpečit.
Organizátory letošního ročníku byly společnosti RSE Project a DataFriends, přičemž projekt byl financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Datoví analytici Portálu nehod zpracovávají pro každý kraj analýzy dopravní nehodovosti včetně nejrizikovějších míst v daném regionu. Na finálním výběru a pořadí rizikových míst se následně shoduje expertní komise složená ze zástupců BESIPu, Policie ČR a RSE Project.
„V rámci letošního ročníku jsme nabídli široké veřejnosti ucelený a empiricky doložený pohled na nehodová místa na rizikových křižovatkách v Praze. Zároveň jsme se podívali na to, zda opatření, která byla v daném místě provedena, přinesla v čase požadované výsledky,“ uvedl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod, a dodal: „Některá nehodová místa ale z mapy rizikových míst nezmizí, pokud řidiči v daném úseku nezmění své chování. Proto na ně nesmíme zapomínat a musíme apelovat na řidiče.“
Regionální konference proběhla pod záštitou primátora hlavního města Prahy Bohuslava Svobody a zahrnovala debaty se zástupci BESIPu, Policie ČR, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a místních samospráv. Účastníci měli možnost diskutovat nad konkrétními řešeními, která byla v minulosti úspěšně implementována, a také zvažovat nové návrhy pro zvýšení bezpečnosti na pražských křižovatkách.
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích.
Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech. A právě na tato riziková místa nyní upozorňuje navigace Mapy.cz.
Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.