O adventu se parkoviště obchodních center stávají pro řidiče rizikovým místem

O adventu se parkoviště obchodních center stávají pro řidiče rizikovým místem

O adventu se parkoviště obchodních center stávají pro řidiče rizikovým místem


14.prosince 2022

Čím méně dní zbývá do Vánoc, tím je intenzivnější doprava v okolí nákupních center a tomu úměrně roste i nervozita řidičů. I mimo advent řada řidičů po vjezdu na parkoviště jako by zapomněla na elementární pravidla silničního provozu – například přednost zprava. V období přeplněných parkovišť v předvánočním čase však takové chování přináší růst počtu nehod. 

S intenzivním předvánočním dopravním provozem v okolí nákupních center se pojí řada rizik – nerespektování silničních pravidel na parkovištích, nervozita řidičů hledajících dlouhé minuty parkovací místo, děti ve voze, zácpy na příjezdových komunikacích a křižovatkách v okolí nákupních center, brzké stmívání někdy doprovázené sněžením či mrholením… To vše se podepisuje na růstu počtu nehod v předvánočním čase. Navíc parkoviště nákupních center a komunikace v bezprostředním okolí nejsou často svou infrastrukturou připraveny na takovou intenzitu dopravy, kterou s sebou přináší adventní čas. A nejde jen o období před Vánoci – situace se každý rok opakuje i po skončení svátků se začátkem výprodejů, slev a vracením nevhodných dárků.



Velká města a velká nákupní centra = velké problémy řidičů

A v okolí kterých nákupních center se nevíce bourá a řidiči by zde proto měli být obzvlášť opatrní? „K velkému počtu nehod došlo v posledních dvou letech podle analýzy Portálu nehod například u nákupního centra Westfield na pražském Chodově. Patří k největším v České republice, je zde několik parkovišť, v těsném sousedství je velmi vytížená D1, orientace v okolí centra není pro neznalé řidiče právě snadná… Výsledkem je v tomto nehodovém místě celkem 40 dopravních nehod za dva roky s celkovou výší škody podle odhadu Policie ČR 1,9 mil. Kč,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.

Místem častých nehod je i okolí brněnského centra Olympia, které leží v těsné blízkosti exitu 3 z dálnice D2. Za poslední dva roky se zde stalo jedenáct bouraček se škodou za 251 tisíc korun. V těsném závěsu z pohledu počtu nehod je i velkokapacitní parkoviště u OC Olympia Teplice na ulici Srbická. Na parkovišti s kapacitou 1200 aut, u něhož se nachází i čerpací stanice, se za poslední dva roky stalo jedenáct nehod se škodou přes 210 tisíc Kč.

K dalším nákupním centrům, která jsou z pohledu nehod riziková, patří například OC Futurum Kolín, které je u dopravně vytížené kolínské křižovatky ulic Kutnohorská a U Křižovatky. Je navíc poblíž nádraží. Intenzita dopravy je zde tedy vysoká nejen díky řidičům mířícím za nákupy. Za poslední dva roky se zde stalo devět nehod se škodou podle odhadu policie za 107 tisíc korun.

Z pohledu dopravy patří k nejvíce rizikovým obchodním centrům Moravskoslezského kraje Fórum Nová Karolína, které leží na kraji historického centra Ostravy u velmi frekventované ulice 28. října navazující na mimoúrovňové křížení s Frýdlantskými mosty. Za dva roky se zde podle Portálu nehod stalo sedm nehod se škodou odhadnutou Policií ČR ve výši 912 tisíc korun.

 

Příčiny karambolů

Skutečnost, že i na parkovišti nákupního centra je nezbytné dodržovat dopravní předpisy či značky, se mnohdy rozplyne v záři vánočních světel a adventní čas mohou zcela zbytečně pokazit nepříjemnosti spojené s dopravní nehodou u nákupního centra. Podle analytiků Portálu nehod jsou jejich nejčastější příčiny velmi banální.

„K těm velmi častým patří nedání přednosti v jízdě; PŘEDNOST ZPRAVA přitom platí i na parkovišti v nákupní galerii. Je to přitom nejčastější příčina nehod na parkovištích nákupních center. Řidiči pravidlo nedodržují, nerespektují, mají pocit, že přednost mají ti, kdo jedou rovně nebo po komunikaci směřující ven či dovnitř, a zapomenou, že přednost v jízdě se i zde určuje stejně jako na ostatních komunikacích – značkou nebo častěji pravidlem přednosti zprava,“ uvedl Jan Chalas.

Často za nehodami na parkovištích nákupních center stojí také nerespektování dopravního značení, zejména jednosměrnosti komunikací. Řidiči to prostě často vezmou nejbližší uličkou a opomenou přitom její jednosměrnost.

Pomačkané plechy má na vině i nedobrzdění, které může být zapříčiněno nepozorností. Na řidiče jsou na parkovištích kladeny velké nároky: musí sledovat provoz, ostatní řidiče, chodce, nákupní košíky. Roztříštěná pozornost může za to, že zareagují na nastalou situaci pozdě nebo vůbec.

Riziková je i manipulace s vozidlem – podzemní či nadzemní parkoviště jsou často plná různých podjezdů, nadjezdů či přikázaných směrů a řidiči mnohdy podlehnou pokušení vzít to prostě napříč a zkrátit si tak cestu. Při manipulaci je také potřeba dbát zvýšené opatrnosti kvůli stísněnému prostoru na parkovištích. Řada parkovišť v nákupních centrech čelí dlouhodobému problému s velikostně poddimenzovanými pruhy pro parkování, které jsou příliš úzké.