Nejvíce nehod v České republice se stane v Praze.

30. 11. 2023
Dopravní konference
Tisková zpráva
30. listopadu 2023 – Naprosto přesvědčivě zaujímá Praha nechvalné první místo z hlediska počtu nehod v rámci České republiky. Bez ohledu na velikost krajů či jejich umístění Praha s průměrným počtem více než 19 tisíc nehod ročně za sebou s dalekým odstupem nechává všechny ostatní kraje České republiky. Například Středočeský kraj, který je po Praze druhý nejhorší z hlediska počtu nehod, jich má ročně o celou třetinu méně.

Ve srovnání s „nejlepším“, Karlovarským krajem je Praha z hlediska počtu nehod horší téměř 10x. Absolutní většinu, 69,8 procenta, nehod přitom způsobí řidiči svou nezpůsobnou jízdou. Dalších 20,7 % nehod pak vznikne nedáním přednosti v jízdě a 6 % je způsobeno nepřiměřenou rychlostí. Na rozdíl od ostatních krajů podíl nehod, které vzniknou tak, že jejich viníkem není řidič, je minimální – pouhá 3 %. Vyplývá to z údajů Portálu nehod (www.portalnehod.cz), který již více než dva roky výrazně napomáhá v bezpečnosti silničního provozu, pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v České republice.

„Doprava v Praze je velmi specifická, ukazují to všechny statistiky nehodovosti, které máme k dispozici. Nehody velmi často souvisí s velkou intenzitou dopravy, jejich příčinou jsou dlouhé kolony nebo náhlá změna plynulosti provozu. I z tohoto důvodu se chystáme při výpočtu rizikovosti vybraných míst v Praze zohledňovat počet vozidel, která daným úsekem projíždí. Dokážeme tak zjistit nejen absolutní, ale také relativní nehodovost, která nám poskytne další informace o výši rizika pro řidiče,“ komentuje Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.

 

Praha 4 – tam, kde se potkává tranzit a dálková doprava s místní dojížďkou

Oblastí s největším počtem dopravních nehod je obvod Praha 4 (pozn.: jde o policejní obvod, který je širší než městská část, Praha má čtyři policejní obvody). Ročně se zde stane průměrně 5 531 nehod – tedy téměř 30 % všech nehod na území Prahy. Je to poměrně logické – Praha 4 je oblastí, kterou protíná magistrála navazující na příjezd po D1, zároveň zde vede městský okruh a tzv. Jižní spojka. Je zde silná tranzitní a dálková příjezdová doprava, kdy veškerá doprava, která směřuje do Prahy po D1, se ocitne nejprve na Praze 4. Zde se zároveň setkává se silnou pražskou dopravou – ať už individuální, nebo městskou – obsluhující hustě obydlené rezidenční oblasti na jihovýchodě hlavního města.

Následují Praha 3 s průměrně 4 670 nehodami ročně, Praha 2 se 4 478 a Praha 1 s průměrně 4 356 nehodami ročně. Zajímavostí je, že u Prahy 3 je oproti ostatním částem poněkud vychýlen podíl jednotlivých příčin nehod, kdy způsob jízdy řidičů je příčinou 66,6 % dopravních nehod a nedání přednosti v jízdě 23,7 % nehod, zatímco u ostatních městských částí má nedání přednosti v jízdě podíl kolem 20 % a naopak nesprávný způsob jízdy zaviní více než 70 % nehod. Městské uličky v rezidenční zástavbě Žižkova zřejmě řidičům přinášejí řadu rébusů z hlediska toho, kdo má přednost a jak správně uplatňovat pravidlo přednosti zprava.

Počet nehod v jednotlivých částech Prahy (pozn.: jde o policejní obvody) za období od roku 2010 do poloviny roku 2023


Místem nejvyšší míry rizika vzniku dopravní nehody v Praze jsou křižovatky

Ty jsou často komplikované, s obrovskou frekvencí provozu, s dálkovou i místní dopravou, tramvajemi a dalšími záludnostmi, které mohou často řidiče zaskočit. Zvláště když řada z nich se ve velkoměstském provozu pohybuje pouze příležitostně.

Top 10 rizikových křižovatek v Praze, které byly sledovány v pětiletém období, se nachází na následujících místech:

Mimoúrovňová křižovatka ulic Kbelská a Novopacká poblíž letiště Kbely v Praze zaznamenala 128 nehod se 14 zraněnými. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti při přejíždění z pruhu do pruhu a škody podle policie dosáhly téměř 11,5 milionu Kč.

S 93 nehodami a 15 zraněnými byla křižovatka ulic Klárov a Valdštejnská v Praze dalším místem častých incidentů. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti při odbočování vlevo a škody podle policie činily téměř 12 milionů Kč.

Křižovatka ulic M. Horákové a Korunovační u Letenského náměstí v Praze evidovala 89 nehod se 14 zraněnými, přičemž nesprávný způsob jízdy byl nejčastější příčinou. Škody podle policie téměř dosáhly 6,5 milionu Kč.

S 86 nehodami a 21 zraněnými je problematickým místem i křižovatka ulic Svatovítská a Gen. Píky. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti při odbočování vlevo a škody podle policie přesáhly 10 milionů Kč.

Křižovatka ulic Povltavská a Bulovka v Praze byla svědkem 82 nehod s 12 zraněnými. Nejčastější příčinou bylo nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem a škody podle policie činily bezmála 8 milionů Kč.

Okružní křižovatka u obchodního centra Chodov v Praze evidovala 80 nehod s 13 zraněnými, přičemž nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem bylo hlavním problémem. Škody podle policie přesáhly 5 milionů Kč.

Na výjezdu z OMV a McDonald’s v ulici Cínovecká v Praze došlo k 75 nehodám s 9 zraněnými. Nedání přednosti při přejíždění z pruhu do pruhu bylo nejčastější příčinou a škody podle policie přesáhly 11 milionů Kč.

Křižovatka ulic Františka Diviše a Podleská v Praze evidovala 41 nehod s 8 zraněnými, přičemž porušení příkazu Dej přednost v jízdě bylo hlavní příčinou. Škody podle policie nebyly vyčísleny.

Křižovatka ulic Chuchelská a Modřanská v Praze zaznamenala 35 nehod s 5 zraněnými. Porušení příkazu Dej přednost v jízdě bylo nejčastější příčinou a škody podle policie nebyly vyčísleny.

Křižovatka ulic Sokolovská a Za Invalidovnou v Praze byla místem 27 nehod s 9 zraněnými, přičemž porušení příkazu Stůj, dej přednost v jízdě bylo hlavní příčinou.

V Praze proběhla regionální konference právě s cílem prevence dopravních nehod

Právě zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod, se věnovala regionální dopravní konference, která se uskutečnila v rezidenci primátora na pražském Mariánském náměstí 9. listopadu 2023. Rozebíralo se na ní výše uvedených deset nejrizikovějších míst – křižovatek – na území hlavního města Prahy, ale i případové studie dalších lokalit, které se už i díky těmto konferencím v minulosti podařilo lépe zabezpečit. Organizátory letošního ročníku jsou společnosti RSE Project a DataFriends. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Datoví analytici Portálu nehod zpracovávají pro každý kraj analýzy dopravní nehodovosti včetně nejrizikovějších míst v daném regionu. Na finálním výběru a pořadí rizikových míst se následně shoduje expertní komise složená ze zástupců BESIP, Policie ČR a RSE Project. „V rámci letošního ročníku jsme nabídli široké veřejnosti ucelený a empiricky doložený pohled na nehodová místa na rizikových křižovatkách v Praze. Zároveň jsme se podívali na to, zda opatření, která byla v daném místě provedena, přinesla v čase požadované výsledky,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod, a dodává: „Některá nehodová místa ale z mapy rizikových míst nezmizí, pokud řidiči v daném úseku nezmění své chování. Proto na ně nesmíme zapomínat a musíme apelovat na řidiče.“



Partneři projektu
Děkujeme všem partnerům za podporu.
Vltava Labe médiaSeznam mapyZáchranný kruhTy to zvládnešMinisterstvo dopravyBESIP
Vltava Labe médiaZáchranný kruhSeznam mapy
Ty to zvládnešMinisterstvo dopravyBESIP
waves background
Kontaktujte nás
Podpora
Vyplněním formuláře udělujete souhlas společnosti Datafriends s.r.o. se  zpracováním vašich osobních údajů. Potvrzuji, že jsem se seznámil(a) s informací o zpracování osobních údajů.