Liberec, 30. října 2023 – S celkovým absolutním počtem 9 405 nehod za poslední dva roky by se Liberecký kraj umístil až ve druhé polovině pomyslného žebříčku krajů v nelichotivé statistice celkové nehodovosti v rámci ČR. Nicméně při přepočtu na počet obyvatel, rozlohu kraje a délku silniční sítě už to tak zdaleka pozitivní není.
Při přepočítání počtu nehod podle rozlohy kraje a počtu obyvatel je totiž Liberecký kraj třetí nejhorší v České republice (bez hlavního města Prahy) – hned za Ústeckým a Moravskoslezským, respektive Středočeským krajem. Na 100 km2 se zde za poslední dva roky stalo 297 nehod a na 100 tisíc obyvatel pak nehod bylo 2 149. Při přepočtu nehod na délku silniční sítě je Liberecký kraj s 390 nehodami na 100 km čtvrtý nejhorší v České republice – za kraji Moravskoslezským, Ústeckým a Zlínským. Jinými slovy, co kilometr, to téměř 4 nehody během posledních dvou let.
Nejčastěji příčina vzniku nehody sice nebyla na straně řidiče, ale hustý krajský i tranzitní provoz často v horských a lesních úsecích příhraničních hor nabádá ke zvýšené opatrnosti, protože konkrétními příčinami nehod jsou pak například často střety se zvěří v těchto oblastech.
Vyplývá to z údajů Portálu nehod (www.portalnehod.cz), který již více než dva roky výrazně napomáhá v bezpečnosti silničního provozu, pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v České republice.
Počtu nehod jednoznačně dominuje okres Liberec
Z hlediska celkového počtu nehod v Libereckém kraji podle dlouhodobého měření od roku 2010 do pololetí 2023 došlo k největšímu počtu karambolů v okrese Liberec (celkem 22 783 nehod). S poměrně velkým odstupem následují ostatní okresy, Česká Lípa (17 066 nehod) a dále pak okres Jablonec nad Nisou (9 089 nehod) a Semily se 7 421 nehodami. Mezi okresy Liberec a Semily je tak dvoutřetinový rozdíl z hlediska počtu nehod. Je to poměrně logické – libereckému okresu dominuje více než stotisícové krajské město s hustou městskou, regionální i tranzitní dopravou, s tramvajovým provozem a jde také o okres, na jehož území jsou i horské a rekreační oblasti. Dá se říci, že Liberci se z hlediska možných příčin nehod nevyhne žádná, zatímco okres Semily je z hlediska dopravy na mnohem „klidnější“ úrovni.
„Liberecký kraj patří také na přední příčky i ve statistice nehod zaviněných srážkou se zvěří. Nejhůře na tom je okres Česká Lípa, kde je za posledních deset let evidováno 4 425 nehod,“ doplňuje Jan Chalas, datový analytik ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod (www.portalnehod.cz).
Počet nehod v okresech Libereckého kraje za období od roku 2010 do poloviny roku 2023
Řidiči v Libereckém kraji také často nepřizpůsobí rychlost stavu vozovky
Právě tento nešvar stojí často za příčinami nehod u desítky nejrizikovějších míst dopravních nehod v Libereckém kraji sledovaných v pětiletém období.
Zvláště rizikové je připojení na mimoúrovňovou křižovatku Doubí v Liberci, kde nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky vedlo k padesáti nehodám a dvanácti zraněním, přičemž škody přesáhly sedm milionů korun. Tento problém se opakuje také na silnici I/35 kolem liberecké vozovny a nádraží, kde nesprávný způsob jízdy způsobil třicet čtyři nehod a sedm zranění s celkovými škodami převyšujícími čtyři a půl milionu korun.
Situace není o mnoho lepší ani v Paceřicích a Svárově taktéž v okrese Liberec, kde úseky silnice I/35 zaznamenaly jednatřicet nehod a patnáct zraněných v každé lokalitě. Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky bylo hlavním viníkem se škodami přesahujícími devět milionů korun v Paceřicích a pět a půl milionu ve Svárově.
V Mlýnicích představuje zvláštní nebezpečí oblouk na silnici I/13 Frýdlantská s dvaceti sedmi nehodami a dvaceti osmi zraněnými, kde hlavním problémem je opět nepřizpůsobení rychlosti a škody přesahují šest milionů korun. Podobně je na tom oblouk silnice I/35 u liberecké průmyslové zóny Sever s dvaceti čtyřmi nehodami, šesti zraněnými a dvěma smrtelnými oběťmi.
Nebezpečné úseky nejsou omezeny pouze na okres Liberec. V okrese Česká Lípa se v obloucích silnice č. 9 v Chlumu stalo dvacet nehod se čtrnácti zraněnými a v okrese Jablonec nad Nisou odbočka ze silnice I/65 v Rádle zaznamenala šestnáct nehod a devět zraněných. V obou případech bylo hlavním problémem nepřizpůsobení rychlosti s celkovými škodami převyšujícími pět a půl milionu, respektive tři miliony korun.
Křižovatka v Jablonci nad Nisou, kde se stýkají Rýnovická a Riegrova, je svědkem mnoha nehod způsobených nerespektováním značky „Dej přednost v jízdě“, s čtrnácti nehodami a osmi zraněnými. V Kořenově v okrese Semily křižovatka silnic I/10 a I/14 přinesla sedm nehod a sedm zraněných z téže příčiny.
V Liberci proběhla regionální konference právě s cílem prevence dopravních nehod
Právě zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod, se věnovala regionální dopravní konference, která se uskutečnila na Krajském úřadě Libereckého kraje 11. října 2023. Rozebíralo se na ní výše uvedených deset nejrizikovější míst na cestách Libereckého kraje, ale i případové studie dalších lokalit, které se už i díky těmto konferencím v minulosti podařilo lépe zabezpečit. Organizátory letošního ročníku jsou společnosti RSE Project a DataFriends. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Datoví analytici Portálu nehod zpracovávají pro každý kraj analýzy dopravní nehodovosti včetně nejrizikovějších míst v daném regionu. Na finálním výběru a pořadí rizikových míst se následně shoduje expertní komise složená ze zástupců BESIP, Policie ČR a RSE Project. „Cílem liberecké konference bylo nabídnout široké veřejnosti ucelený empiricky doložený pohled na nehodová místa v daném regionu. Zároveň se chceme dívat na to, zda opatření, která byla v daném místě provedena, přinesla v čase požadované výsledky,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod, a dodává: „Některá nehodová místa ale z mapy rizikových míst nezmizí, pokud řidiči v daném úseku nezmění své chování. Proto na ně nesmíme zapomínat a musíme apelovat na řidiče.“
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích.
Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech. A právě na tato riziková místa nyní upozorňuje navigace Mapy.cz.
Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.