Liberecký kraj je v rámci ČR z hlediska počtu nehod na počet obyvatel třetí nejhorší

29. 10. 2024
2024
Tisková zpráva
Liberecký
Dopravní konference
Deník.cz

Liberec, 29. října 2024 – S celkovým průměrným počtem 4 230 nehod ročně patří Liberecký kraj přesně do poloviny pomyslného žebříčku krajů v nelichotivé statistice celkové nehodovosti v rámci ČR. Nicméně při přepočtu na počet obyvatel, rozlohu kraje a délku silniční sítě si tento z hlediska rozlohy druhý nejmenší kraj v ČR nijak pozitivně nestojí. Většinu nehod (52,4 %) přitom zaviní samotní řidiči nesprávným způsobem jízdy; nicméně poměrně vysoký podíl – 18,8 % – mají nehody, které řidiči nezavinili. Většinou se jedná o následky střetů se zvěří na zalesněných či polních úsecích silnic. Vyplývá to z údajů Portálu nehod (www.portalnehod.cz), který již více než dva roky výrazně napomáhá v bezpečnosti silničního provozu, pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v České republice.

 „Při přepočítání počtu nehod podle počtu obyvatel je Liberecký kraj třetí nejhorší v České republice hned za Ústeckým a Prahou. Na 100 tisíc obyvatel se zde za poslední dva roky stalo 2 183 nehod. U přepočtu na rozlohu kraje je pak s 310 nehodami na 100 km2 čtvrtý nejhorší v ČR – hned po Praze, Moravskoslezském a Ústeckém kraji. Při přepočtu nehod na délku silniční sítě je pak Liberecký kraj s 407 nehodami na 100 km pátý nejhorší v České republice – za Prahou a kraji Moravskoslezským, Zlínským a Ústeckým. Jinými slovy, co kilometr, to více než 4 nehody během posledních dvou let. Nehodové statistiky se navíc v rámci každoročního měření v případě Libereckého kraje zhoršují – nehod je za aktuální období více, než bylo loni,“ uvádí Jan Chalas z Portálu nehod.

Hustý krajský i tranzitní provoz často v horských a lesních úsecích příhraničních hor nabádá ke zvýšené opatrnosti, protože konkrétními příčinami nehod jsou pak například často střety se zvěří v těchto oblastech.

Počtu nehod jednoznačně dominuje okres Liberec

Z hlediska celkového počtu nehod v Libereckém kraji podle dlouhodobého měření od roku 2010 do konce roku 2023 došlo k největšímu počtu karambolů v okrese Liberec (celkem 23 966 nehod). S poměrně velkým odstupem následují ostatní okresy, Česká Lípa (17 936 nehod) a dále pak okres Jablonec nad Nisou (9 561 nehod) a Semily se 7 754 nehodami. „Mezi okresy Liberec a Semily je tak dvoutřetinový rozdíl z hlediska počtu nehod. Je to poměrně logické – Libereckému okresu dominuje více než stotisícové krajské město s hustou městskou, regionální i tranzitní dopravou, s tramvajovým provozem a jde také o okres, na jehož území jsou i horské a rekreační oblasti. Dá se říci, že Liberci se z hlediska možných příčin nehod nevyhne žádná, zatímco okres Semily je z hlediska dopravy na mnohem ‚klidnější‘ úrovni,“ komentuje Marek Sibal, datový analytik společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.

Screenshot 2024-10-29 at 10.20.14.png
10 míst v Libereckém kraji, kde je nejvyšší riziko vzniku dopravní nehody

V Libereckém kraji bylo identifikováno deset rizikových míst na silnicích podle dat za posledních pět let, která vykazují nejvyšší počet dopravních nehod a zranění:

Mezi nejvíce nebezpečné oblasti patří především oblouk na silnici I/35 u průmyslové zóny Sever v Liberci. Zde došlo k 61 nehodám, při kterých bylo zraněno 11 osob. Nejčastější příčinou je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

Dalším rizikovým místem v okrese Liberec je úsek silnice I/35 u mimoúrovňové křižovatky poblíž obce Paceřice. V tomto úseku bylo zaznamenáno 43 nehod, při nichž 16 osob bylo zraněno – nejčastěji vinou nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

V okrese Česká Lípa se jako problematický ukazuje úsek silnice I/38 v extravilánu u obce Bezděz, kde bylo registrováno 31 nehod se 7 zraněnými, přičemž většina nehod nebyla zaviněna řidičem.

Dalším nebezpečným úsekem je silnice I/9 v extravilánu u obce Chotovice, kde bylo evidováno 27 nehod, při nichž se zranilo 9 osob. Nehody zde rovněž nebyly zaviněny řidičem.

Silnice I/9 u Chlumu představuje další rizikový bod. Tento směrový oblouk si vyžádal 24 nehod, kdy 17 osob bylo zraněno. Nejčastější příčinou je nepřizpůsobení rychlosti technickému stavu vozovky.

V okrese Česká Lípa je také rizikovým místem úsek silnice II/268 poblíž města Zákupy, kde došlo k 21 nehodám a zranily se 4 osoby. Nehody nebyly většinou způsobeny vinou řidiče.

V okrese Semily je za problematické považováno napojení silnice I/35 na I/10 v rámci mimoúrovňové křižovatky u obce Ohrazenice, kde se stalo 15 nehod a zranilo se 11 osob. Hlavní příčinou bylo, že řidič nevěnoval dostatečnou pozornost řízení.

Další rizikovou oblastí je úsek silnice II/2904 u Raspenavy v okrese Liberec. Zde bylo zaznamenáno 15 nehod se 4 zraněnými. Tyto nehody nebyly způsobeny chybou řidiče.

V samotném Liberci patří mezi nebezpečná místa křižovatka ulic Vítězná a Masarykova, kde bylo hlášeno 12 nehod, z nichž 8 vedlo ke zraněním, přičemž nejčastější příčinou bylo nedání přednosti v jízdě proti příkazu „Stůj, dej přednost v jízdě“.

Posledním místem, které patří mezi nejrizikovější v kraji, je úsek silnice II/278 u města Hodkovice nad Mohelkou. Zde bylo zaznamenáno 11 nehod a zranilo se 5 osob. Nehody většinou nebyly zaviněny řidičem.

V Liberci proběhla regionální konference právě s cílem prevence dopravních nehod

Právě zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod, se věnovala regionální dopravní konference, která se uskutečnila na Krajském úřadě Libereckého kraje 16. října. Konference proběhla pod záštitou a za účasti hejtmana Libereckého kraje Martina Půty, pod záštitou primátora statutárního města Liberec Jaroslava Zámečníka a za účasti náměstka primátora pro architekturu, veřejný prostor a dopravní stavby Jiřího Janďourka. Rozebíralo se na ní nejen výše uvedených deset nejrizikovějších míst na cestách Libereckého kraje, ale i případové studie dalších lokalit, které se už i díky těmto konferencím v minulosti podařilo lépe zabezpečit. O nebezpečných úsecích zde diskutovali zástupci měst, samotného kraje, silničářů či policistů. Organizátory letošního ročníku jsou společnosti RSE Project a DataFriends. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Datoví analytici Portálu nehod zpracovávají pro každý kraj analýzy dopravní nehodovosti včetně nejrizikovějších míst v daném regionu. Na finálním výběru a pořadí rizikových míst se následně shoduje expertní komise složená ze zástupců BESIP, Policie ČR a RSE Project. 

Portál nehod

Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích.

Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech. A právě na tato riziková místa nyní upozorňuje navigace Mapy.cz.

Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i pro
Partneři projektu
Děkujeme všem partnerům za podporu.
Vltava Labe médiaSeznam mapyZáchranný kruhTy to zvládnešMinisterstvo dopravyBESIPPočasí
Vltava Labe médiaZáchranný kruhSeznam mapy
Ty to zvládnešMinisterstvo dopravyBESIP
Počasí
waves background
Kontaktujte nás
Podpora
Vyplněním formuláře udělujete souhlas společnosti Datafriends s.r.o. se  zpracováním vašich osobních údajů. Potvrzuji, že jsem se seznámil(a) s informací o zpracování osobních údajů.