Na Trutnovsku se nejčastěji bourá u Kocbeří. Nová dálnice pomůže, tvrdí expert

14. 12. 2022
Střety se zvěří
Královéhradecký
2022
Deník.cz

Na Trutnovsku se nejčastěji bourá u Kocbeří. Nová dálnice pomůže, tvrdí expert


14. prosince 2022

Příjezdová silnice první třídy do Kocbeří od Trutnova s frekventovaným úsekem od Stříteže přes Výšinku. To je podle dat, která má Deník k dispozici od České asociace pojišťoven, jednoznačně nejčastější místo dopravních nehod v okrese Trutnov.



Takhle dopadl Mercedes na silnici mezi Výšinkou a Stříteží, jemuž vběhlo letos 1. dubna do cesty tele. | Foto: Policie ČR

Odkaz na nehodové místo u Kocbeře zde.

Situaci na silnicích, a to nejen v inkriminovaném úseku, detailně rozebírá a vysvětluje expert, dopravní inženýr Policie ČR v Trutnově Václav Javůrek. "V případě nehod zaviněných řidiči jde o obvyklé kombinace nedodržování maximální povolené rychlosti, nepřizpůsobení rychlosti stavebně technickému stavu komunikace nebo klimatickým podmínkám, nesprávný způsob jízdy, nesledování provozu a nesprávné předjíždění," popisuje Javůrek nejčastější prohřešky řidičů a objasňuje rovněž umístění nových dopravních značek mezi Stříteží a Výšinkou kvůli zdivočelému stádu krav. 

Z dat, které má Deník k dispozici, vyplývá, že nejčastějším místem dopravních nehod v posledních dvou letech jsou Kocbeře na silnici I/37. Proč je podle vás toto místo tak kritické?

Silnice I/37 je v našem okrese nejvytíženější silnice z hlediska intenzity provozu, pokud nepočítáme průjezdní úseky ve velkých městech, kde významně navyšuje intenzitu provozu místní doprava. Na rozdíl od jiných silnic I. třídy v okrese Trutnov je navíc její významná část vedena v úsecích mimo obec. Tudíž se na ní pohybují vozidla ve vyšších rychlostech. K tomuto faktoru se přidává situace se složitějším směrovým a zejména výškovým vedením trasy. Nejen na úseku mezi obcemi Střítež a Kocbeře, ale prakticky na celé trase silnice I/37 v našem okrese není mnoho úseků vhodných pro bezpečné předjíždění pomalu jedoucích vozidel.

600px


Hrají roli i další faktory?

Významnou část nehod na této silnici tvoří srážky se zvěří. To je způsobeno právě kombinací vyšších rychlostí jízdy vozidel a vedením trasy lesními úseky, nebo po jejich okrajích. Další negativní skutečností je nevyhovující uspořádání křižovatek nejen v úseku Kocbeře - Střítež. Stykové křižovatky jsou řešeny bez odbočovacích a připojovacích pruhů. Některé pak i s nevyhovujícím rozhledem, který musí být řešen snížením rychlosti na hlavní komunikaci. V neposlední řadě hraje roli absence zpevněné krajnice v tomto úseku, která nedovolí řidičům manévrovat v krizových situacích a zabránit nehodám. Za velmi nebezpečnou skutečnost pak považujeme u sjezdů na pole a lesní cesty existenci propustků s kolmými čely. Pokud sečteme uvedené problémy, s ohledem na význam silnice I/37 nevyhovující stavebně technické parametry a přidáme tendenci řidičů k porušování maximální povolené rychlosti, nesprávné předjíždění, nesledování provozu a nedodržování bezpečného odstupu vozidel, dostáváme výsledek v podobě zvýšení nehodovosti.

Jde tedy podle vašich zkušeností o dlouhodobý problém než výjimečný?

Jedná se o dlouhodobý problém, který narůstá v kombinaci zvyšující se intenzity provozu a neochotou zlepšovat parametry silnice I/37 ze strany jejího správce, tedy Ředitelství silnic a dálnic při rekonstrukcích. Policie bohužel nemůže správcům komunikací takové úpravy přikázat. Tato pravomoc leží zejména v rukou příslušných silničních správních úřadů na úrovni krajů a obcí s rozšířenou působností.

Může podle vás přinést zlepšení situace vybudování dálnice D11 mezi Jaroměří a Trutnovem?

Vybudování dálnice D11 mezi Jaroměří a Trutnovem zcela zásadně zlepší současnou situaci. Bohužel, do vybudování tohoto úseku zůstává ještě velmi dlouhá doba. V následujících letech se velmi obáváme výrazného zhoršení již nyní problematické situace, v souvislosti s dokončením polské dálnice S3. Přestože zástupci dopravní služby Policie ČR již několik let upozorňují na stávající problémy a hrozící nebezpečí, dosud nebyly učiněny téměř žádné zásadní kroky pro odvrácení velmi závažné situace v bezpečnosti a plynulosti provozu nejen na silnici I/37, ale také na silnici I/16 v úseku Trutnov - Královec. Je nutné si uvědomit, že stávající trasa silnic I/37 a I/16 ve směru budoucí dálnice D11 se stane alternativní trasou v případě uzavírek dálnice D11. Například v případě závažných nehod, nesjízdnosti, nebo v průběhu oprav dálnice. Zásadní změny na tomto úseku tak bude nezbytné provést bez ohledu na budoucí existenci dálnice.

Zvýšila se rizikovost úseku mezi Stříteží a Kocbeřemi v souvislosti s divokým stádem krav, kvůli kterému se stalo v poslední době několik nehod?

K navýšení rizika došlo, ale je třeba říci, že již v předchozí době byl daný úsek problematický z pohledu srážek se zvěří, které se nedaří významněji omezit ani použitím technických opatření.

Byl to důvod, proč se na úseku Střítež - Výšinka objevily nové dopravní značky s omezením rychlosti na 50 km/h mimo obec od 20 do 6 hodin?

Ano, důvodem pro dané omezení byla právě situace s nezabezpečeným stádem. Je třeba si uvědomit, že v případě domácího skotu jde o zvířata mnohem vyšších hmotností, která se pohybují v daném okamžiku na daném místě v mnohem větším počtu, než obvykle sražená, zejména srnčí zvěř. Časové omezení pak bylo zvoleno jako kompromis, s ohledem k proběhlým střetům zejména za snížené viditelnosti.

Která tři konkrétní místa byste jako dopravní policisté označili za dlouhodobě nejrizikovější na silnicích Trutnovska?

Problematické v našem okrese jsou spíše konkrétní úseky silnic I. třídy a významných silnic II. třídy. Takové, které obsahují totožné problémy ve stavebně technickém uspořádání, jako jsem popsal u silnice I/37. Mezi nejrizikovější místa bych zařadil křižovatky na silnicích I. třídy v úsecích mimo obec. Na silnici I/37 jde o připojení silnic do Studence, Horního Žďáru, Hajnice a Kohoutova. Na silnici I/14 u Trutnova pak křižovatka se silnicí vedoucí od Žacléře v Kalné Vodě a přímo na ni navazující úseky. Na tomto místě očekáváme výrazné zhoršení situace v souvislosti s nárůstem provozu po dokončení polské dálnice S3. Určitě je třeba také uvést nebezpečí dané absencí chodníků v mnoha průjezdních úsecích silnic I. a II. třídy obcemi.

Kolik úmrtí jste zaznamenali na silnicích Trutnovska v loňském a letošním roce?

V loňském roce jsme zaznamenali čtyři smrtelné nehody, z toho dvě právě na silnici I/37. V letošním roce jsme dosud neřešili žádnou smrtelnou dopravní nehodu.
Partneři projektu
Děkujeme všem partnerům za podporu.
Vltava Labe médiaSeznam mapyZáchranný kruhTy to zvládnešMinisterstvo dopravyBESIPPočasí
Vltava Labe médiaZáchranný kruhSeznam mapy
Ty to zvládnešMinisterstvo dopravyBESIP
Počasí
waves background
Kontaktujte nás
Podpora
Vyplněním formuláře udělujete souhlas společnosti Datafriends s.r.o. se  zpracováním vašich osobních údajů. Potvrzuji, že jsem se seznámil(a) s informací o zpracování osobních údajů.