Hustý provoz a stavba. O nehody není nouze

Hustý provoz a stavba. O nehody není nouze

Hustý provoz a stavba. O nehody není nouze

Silný provoz spolu se stavebními pracemi, zúženími a omezením rychlosti. To je každodenní realita na D1. Stačí pak jeden spěchající řidič, a nehoda je na světě. Proto asi nepřekvapí, že hned pět úseků D1 se zařadilo mezi deset nejrizikovějších nehodových míst. Vyplývá to z údajů nového Portálu nehod, který vznikl ve spolupráci s Českou kanceláří pojistitelů a jehož mediálním partnerem je Deník.

Z pohledu počtu nehod dominuje úsek u obce Jažlovice v okrese Praha-východ, přibližně na 13. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu. Za poslední dva roky se zde stalo 221 nehod, celková škoda se vyšplhala na téměř 24 milionů korun.

/assets/rekonstrukce.JPG

Kritickým úsekem byl také nájezd na dálnici u Mirošovic na 21. kilometru. Zde začala v říjnu roku 2018 rekonstrukce. Doprava byla svedena do dvou jízdních pruhů, což zkomplikovalo i nájezd na dálnici. Jde o úsek nedaleko Prahy a velmi často se zde tvoří kolony. Jako nejčastější příčina byla udávána nepřiměřená rychlost vzhledem k hustotě dopravy. Na tomto úseku se stalo 62 nehod se škodou téměř osm milionů korun.

Hodně se na D1 v posledních dvou letech bouralo u Speřic na Pelhřimovsku, Mikulášova či Slavníče na Havlíčkobrodsku a za Velkým Meziříčím ve směru na Brno. Zde bylo nejčastější příčinou nehod nevěnování se řízení v kombinaci s příliš rychlou jízdou.

„Když řidič jede nepřiměřenou rychlostí a ještě nesleduje provoz před sebou, tak ho překvapí například kolona, která se před ním vytvořila, nebo dopravní značení, které svádí provoz do zúžení případně do druhého jízdního pásu. Pak nestihne zareagovat a narazí do vozidla, které je před ním. Tyto nárazy, zejména v plné rychlosti, mívají fatální následky,“ upozornila policejní mluvčí Dana Čírtková.

Na dálnici D1 se stala také zřejmě největší hromadná nehoda této země. Ve čtvrtek 20. března 2008 mezi 90. a 134. kilometrem u Řehořova na Jihlavsku se srazilo 231 aut. Policisté řešili 93 samostatných nehod, při nichž havarovaly dva autobusy, 58 kamionů a 131 osobních aut. Škoda byla vyčíslena na téměř 28 milionů. Nikdo naštěstí nepřišel o život, ale tři osoby byly zraněny těžce a 27 lehce.

Jen nedaleko odtud, na 89. kilometru u Humpolce, utrpěl 1. září 1992 při nehodě vážná zranění Alexander Dubček, strůjce pražského jara a po sametové revoluci předseda Federálního shromáždění. Řidič služebního BMW dostal vlivem hustého deště smyk a ve vysoké rychlosti vyletěl z dálnice. Alexander Dubček utrpěným zraněním podlehl 7. listopadu téhož roku. Dnes stojí nedaleko místa nehody Dubčekův památník.

Zdroj: https://zlinsky.denik.cz/cestovani/d1-opravy-2021.html