Přetížené a nebezpečné komunikace. Lanškrounu by pomohl obchvat

Přetížené a nebezpečné komunikace. Lanškrounu by pomohl obchvat

Přetížené a nebezpečné komunikace. Lanškrounu by pomohl obchvat

27.prosince 2021

Lanškroun - Obce v Pardubickém kraji sužuje nadměrná automobilová doprava. Za posledních roky se v některých městech zvýšil provoz až o polovinu. Pomoci může v mnoha případech jen obchvat.

/assets/smrtelna-nehoda-u-nepomuk_zOyWcfw.jpg

Smrtelná nehoda u Nepomuk | Foto: Archiv

Vůbec největší nárůst dopravy v kraji zaznamenali na Lanškrounsku. Podle Českého statistického úřadu projede v okolí města denně více než sedm tisíc vozidel. V roce 2010 to přitom byla zhruba jen polovina.

Ze zprávy lanškrounského odboru dopravy, kterou před časem zveřejnil, vyplynulo, že nárůst ovlivňuje mnoho faktorů. Vedle ekonomického růstu jej způsobuje i větší tranzit do Polska, zájem turistů o okolí a svůj podíl mají i úspěšné firmy v regionu.

„Mezi tři nejnebezpečnější nehodové úseky v tomto regionu patří silnice č. 43 mezi Lanškrounem a Rudolticemi (zde a zde) a potom silnice č. 311 mezi Lanškrounem a Nepomuky (zde). Jen za poslední dva roky se na nich stalo 14 nehod zaviněných rychlostí s celkovou škodou 865 tis. Kč a 11 zraněnými,“ vypočítává za Lanškrounské fórum člen dopravní komise Jiří Neček. Rychlá jízda a často zbytečný boj s časem přitom patří mezi největší potenciální nebezpečí na českých silnicích. Může totiž za zhruba 40 % nehod, které končí smrtí.

„Okolí Lanškrouna je pro svou polohu také místem zvýšené aktivity lesní zvěře. Kombinace vysoké rychlosti a například srážky se zvěří je příčinou závažných dopravních nehod s tragickými následky. Na zmiňovaném úseku na Nepomuky najdeme přesně takové rizikové místo, kde je nejčastejší příčinou nehody rychlá jízda i střet se zvěří.“ Uvedl Jan Chalas, ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.

Obchvat by situaci vyřešil

Lanškrounu chybí, stejně jako dalším městům v kraji, obchvat, který by snížil nápor dopravy. Plány na jeho vybudování jsou již několik let hotové, ale jeho výstavba zatím není aktuální. Podobně jsou na tom i Svitavy. Okresním městem projede za 24 hodin přes patnáct tisíc aut. Intenzita dopravy je zde značná a stojí za ní především nákladní automobily mířící z Brna. Ani okolní obce nejsou ušetřeny náporu automobilů a počet aut, která jimi projedou za jeden den, se za poslední roky skokově zvýšil.

Ve zmíněných rizikových úsecích podle Lenky Vilímkové z Krajského ředitelství Policie Pardubického kraje řidiči nejčastěji bourají kvůli příliš vysoké rychlosti. Výsledkem jsou pak vážné dopravní nehody, které se nejčastěji stávají na přímých úsecích. Před několika lety byl na úseku Rudoltice-Lanškroun kompletně obměněn povrch silnice, včetně obnovy svislého a vodorovného značení, přesto zde nehody hrozí stále. Místa na předjíždění tu sice jsou, ale nacházejí se poměrně daleko od sebe, a navíc jde o poměrně krátké rovinky, končící nepřehledným horizontem či prudkou zatáčkou. Mimo obec zde také není mnoho dopravních značek přikazujících snížit rychlost. „Každý občas nestíhá a snaží se ztrátu dohnat šlápnutím na plyn. Jde však o zbytečný hazard a lidské životy za to nestojí,“ varuje Jiří Neček.

Dlouhé rovné úseky lákají k rychlosti

Typický případem vážné nehody může být spěchající řidič, kterého dlouhé kilometry zdržuje těžký náklaďák nebo jiné pomalejší auto. Rozhodne se proto předjet, i když na zdánlivě vzdáleném horizontu už vidí přijíždět jiný vůz. Pokud se nestihne zařadit do svého pruhu, je katastrofa neodvratná. Když podle jeho Jiřího Nečka zvýšíte mezi Lanškrounem a Svitavami rychlost o 10 km/h, tak ušetříte maximálně 1 minutu v době bez provozu, za provozu jen pár vteřin. Stejně tak směrem na Ústí nad Orlicí, kde průtahem města vede 6 semaforů.

Příkladem riskantního předjíždění je nehoda, která se před časem stala před půl sedmou ráno na silnici I/43 mezi Rudolticemi a Lanškrounem. „Jednadvacetiletý řidič osobního vozidla značky Škoda Octavia se po předjetí jiného dopravního prostředku chtěl zařadit zpět do pravého jízdního pruhu. Při tomto manévru měl najet pravými koly na krajnici, a aby nevyjel ze silnice, strhl řízení vlevo. Tím dostal smyk a přejel do protisměru. Mimo komunikaci narazil bokem vozu do vzrostlého stromu, který přerazil a se škodovkou zůstal stát na poli,“ popsala nehodu mluvčí policie. S řidičem v autě jeli dva lidé, všichni vyvázli bez zranění. Škoda na oktávce byla předběžně vyčíslena na 80 tisíc korun.

Na skutečnost, že na uvedený úsek silnice č. I/43 Rudoltice – Lanškroun se v rámci dopravně-bezpečnostních akcí zaměřuje i policie, upozornil při nedávném Speed Marathonu i Pavel Hajdú z dopravní policie. „Společným cílem policie a veřejnosti je odstranit z našich silnic vzájemnou bezohlednost, zejména pak hrubé porušování nastavených pravidel v silničním provozu a tím přispět k celkovému snížení dopravní nehodovosti s tragickými následky. Dalším úkolem je zajistit zvýšení bezpečnosti na pozemních komunikacích pro všechny její účastníky. Občanům za věcné připomínky v rámci této spolupráce při Speed Marathonu děkujeme. Převážně se jedná o oprávněné návrhy a na tyto místa se zaměříme.“

Rizikové úseky v okolí Lanškrouna

Město Lanškroun oslovilo vlastníky komunikací Pardubický kraj a Ředitelství silnic a dálnic ČR s žádostí o řešení situace. Jako dočasné řešení město navrhlo DZ A22 "Jiné nebezpečí" s dodatkovou tabulkou "úsek častých dopravních nehod". Variant samozřejmě může být více.(tp)

Zdroj: https://pr.denik.cz/cesty-mesty/pretizene-a-nebezpecne-komunikace-lanskrounu-by-pomohl-obchvat-20211228.html