Nebezpečné úseky dálnic, kde je lepší ubrat plyn
Nebezpečné úseky dálnic, kde je lepší ubrat plyn
Dálnice patří v porovnání s ostatními typy pozemních komunikací k těm bezpečnějším. To by ovšem museli řidiči dodržovat pravidla bezpečné jízdy a být obezřetní, pokud na silnici probíhají stavební práce. Zpracovali jsme přehled míst na dálnici, kde se nejčastěji bourá, včetně příčin nehod.
Okres | Dálnice | Počet nehod | Celková škoda | Nejčastější příčina | |
---|---|---|---|---|---|
Praha - Východ | D1 | 221 | 23 770 000 Kč | Rychlost | BOD |
Praha - Východ | D8 | 101 | 7 938 000 Kč | Způsob jízdy | BOD |
Mladá Boleslav | D10 | 91 | 7 836 000 Kč | Rychlost | BOD |
Praha - Západ | D5 | 74 | 8 080 900 Kč | Způsob jízdy | BOD |
Praha - Východ | D8 | 63 | 8 412 200 Kč | Způsob jízdy | BOD |
Pelhřimov | D1 | 63 | 12 767 099 Kč | Rychlost | BOD |
Praha - Východ | D1 | 62 | 7 838 100 Kč | Způsob jízdy | BOD |
Praha - Západ | D1 | 59 | 6 299 000 Kč | Způsob jízdy | BOD |
Benešov | D1 | 50 | 4 436 500 Kč | Způsob jízdy | BOD |
Mladá Boleslav | D10 | 49 | 4 099 500 Kč | Rychlost | BOD |
D1 kraluje žebříčku dopravní nehodovosti
V posledních letech prochází dálnice D1 rozsáhlou rekonstrukcí. Proto asi nikoho nepřekvapí, že hned pět úseků na dálnici D1 se zařadilo mezi deset nejrizikovějších úseků v celé ČR. Z pohledu počtu nehod dominuje úsek u obce Jažlovice v okrese Praha-východ, přibližně na 13. km dálnice D1 ve směru na Prahu. Za poslední dva roky se v tomto úseku stalo 221 nehod, jejichž celková škoda se vyšplhala na téměř 24 mil. Kč. Přitom nejčastější příčinou nehod byla nepřiměřená rychlost. Vzhledem k tomu, že zmíněný úsek se nachází v blízkosti Prahy, velmi často se zde tvoří kolony – a potom už mnoho nechybí, aby spěchající řidiči rozjeli své vozy rychleji, než by bylo vhodné.
Další kritický úsek je na D1 u obce Speřice v okrese Pelhřimov ve směru na Brno na sjezdu k odpočívadlu. Nejčastější příčinou nehod v tomto úseku je opět rychlost, kdy řidiči, rozjetí z dálnice, včas nedobrzdí při vjezdu na odpočívadlo. V tomto místě se za poslední dva roky stalo 63 nehod, jejichž celková škoda dosáhla téměř 13 mil. Kč.
Kritickým úsekem byl také nájezd na dálnici u obce Mirošovice na 21. km. Zde byla v říjnu roku 2018 zahájena rekonstrukce. Doprava zde byla svedena do dvou jízdních pruhů, což zkomplikovalo i nájezd na dálnici. Jde o úsek nedaleko Prahy a velmi často se zde tvoří kolony. Jako nejčastější příčina byla udávána nepřiměřená rychlost vzhledem k hustotě dopravy Na tomto úseku se stalo 62 nehod v celkové škodě dosahující téměř 8 mil. Kč.
Jeden z posledních z úseků dálnice D1 v našem výčtu je kousek za Průhonicemi směrem na Prahu. V daném období se zde stalo 59 nehod v důsledku nevěnování pozornosti řízení. Celková škoda v tomto místě převýšila 6 mil. Kč. Poslední kritický úsek se nachází u obce Soutice poblíž dálniční křižovatky. I toto je jeden z úseků, který se v posledních letech opravoval. Došlo zde k 50 nehodám, jejichž škoda přesahuje 4 mil. Kč.
Bourá se i na ostatních dálnicích
Řidiči by si ovšem měli dávat pozor i na ostatních dálnicích v ČR. Na druhém místě v naší analýze totiž skončil úsek u Zdib v okrese Praha-východ na dálnici D8. Jedná se o dálniční křižovatku poblíž logistického areálu. Navíc zde na dálnici sjíždějí obyvatelé z okolních vesnic, kteří dojíždějí za prací do hlavního města. V minulém roce byla křižovatka rekonstruována, což způsobilo další nepříjemné komplikace v již vytíženém místě dálnice. Při dlouhém čekání v koloně tedy není divu, že se řidiči plně nevěnovali situaci na dálnici, a proto zde docházelo k četným nehodám.
Naproti tomu na dálnici D10 k žádným opravám nedocházelo, a přesto se u Mladé Boleslavi eviduje 91 nehod. K nehodám docházelo převážně za dálniční křižovatkou u OC Olympia Mladá Boleslav ve směru na Liberec. Hlavní příčinou v tomto případě byla nepřiměřená rychlost.