Kde končí předjíždění srážkou?

Kde končí předjíždění srážkou?

Kde se nejvíce předjíždí v ČR? A dochází na těchto místech často k tragickým nehodám?

Na základě shlukové analýzy, která nám pomohlo z analyzovat rizikové oblasti, kde nejčastěji dochází k předjíždění či čelním srážkám. Díky této analýze jsme tak určily 5 nejvíce rizikových míst, kde v posledních 2 letech došlo k vyššímu počtu nedovoleného předjíždění. Výsledkem je pak následující tabulka kritických úseků.

Okres Silnice Počet nehod Celková škoda (Kč) Nejčastější rozsah zranění
Praha - Východ č. 09 4 590 000 Kč Lehká zranění BOD
Šumperk č. 35 3 1 691 000 Kč Bez zranění BOD
Benešov č. 112 3 425 000 Kč Lehká zranění BOD
Jičín č. 35 3 340 000 Kč Bez zranění BOD
Klatovy č. 169 3 188 000 Kč Bez zrannění BOD

Analýza nám potvrdila, že nebezpečné předjíždění se týká zejména dlouhých táhlých úseků, které se zprvu jeví jako velmi přehledné. Celkově nám z předních příček vypadly dálniční úseky, což jen potvrzuje, že tento nešvar se týká hlavně silnic prvních tříd a hlavních tahů. Výjimkou je silnice č. 2997 na Královéhradecku, kde se jedná o silnici 3. třídy spojující dvě malé vesničky ležící nedaleko Hradce Králové.

Nebezpečné jízdní úseky

V posledních 2 letech zde došlo už 8krát k nedovolenému předjíždění, které skončilo dopravní nehodou. Jedná se o silnici č. 4 v okrese Příbram. Naštěstí zde nedošlo k závažným zraněním a ani škody řádově nepřesahovaly miliony. Silnice č. 4 přímo svádí k rychlé jízdě a předjíždění. Jedná se o rovný úsek uprostřed polí měřící téměř 4 km. I následující mírná zatáčka dovoluje jet rychle a výhled umožňuje předjíždět. Není proto divu, že je tento úsek v čele žebříčku v rámci celé ČR. A ještě jedna věc, která tomuto úseku nahrává k prvenství – jedná se o hlavní tah z Písku a celých jižních Čech na Prahu, pokud se vydáte přes Příbram.

Silnice č.4 v okrese Příbram
Silnice č.4 v okrese Příbram, Mapy.cz

Na 2. příčce se umístila silnice č. 9 v okrese Praha-východ. Jedná se opět o velmi dlouhý a táhlý úsek, který je směrem od Prahy mírně z kopce, takže i auta s méně silným motorem nabádá k předjíždění. Naopak v protisměru je sice předjíždění směrem do kopce, ovšem na horizontu je okamžitě mírná levotočivá zatáčka. Řidič si tedy do poslední chvíle může myslet, že na obzoru není žádné auto, ale omyl je pravdou. I proto je pochopitelné, že tento úsek se vyšplhal do čelních příček. Bohužel zde často dochází ke zraněním a celková výše škod převyšuje milion korun.

Dále nám zde zůstávají úseky v okrese Nový Jičín (silnice č. 48) a Hradec Králové (silnice č. 35). Obě silnice jsou silnicemi 1. třídy a spojuje je rovný přehledný úsek. V Hradci Králové se jedná o hlavní tah z Hradce směrem na Hořice, u Nového Jičína je to též hlavní tah, spojující Nový Jičín a Frýdek-Místek.